وبلاگ فناوری اطلاعات یزد نسخه جدید- مقالات خواندنی و جالب ، مجموعه مقالات فارسی و انگلیسی عمومی و تخصصی در حوزه IT و اخبار فن
تلفن های اینترنتی یا همان VoIP ، و دلایل مخالفت مخابرات ایران با گسترش آن
سه شنبه بیست و نهم آذر 1384 ساعت 04:12 قبل از ظهر | نوشته ‌شده به توسط: مدیر وبلاگ فن آوری اطلاعات یزد - م . تقوایی زحمتكش | ( نظرات )

تلفن های اینترنتی یا همان VoIP ، و دلایل مخالفت مخابرات ایران با گسترش آن

شاید شما در تبلیغات و یا در مطبوعات به اصطلاح تلفنهای اینترنتی زیاد برخورد کرده اید ، ساده است شما بدون نیاز به اتصال به اینترنت و حتی داشتن  کامپیوتر تنها با گرفتن یک شماره داخل شهر می توانید با بهره گیری از فن آوری اطلاعات و با  شبکه جهانی اینترنت به آسانی به هرجای دنیا که اراده کنید به صورت مکالمه تلفنی  متصل شوید !! حسن اینکار چیست ، بسیار ساده است شما تنها با پرداخت هزینه اندک معادل دقیقه ای 40 تومان می توانید با کشورهایی مانند آمریکا صحبت کنید تازه با استفاده از تلفن همگانی داخل شهری!!! ارتباط تلفنی اینترنتی یا همان VoIP مبحث امروز وبلاگ فن آوری اطلاعات یزد ست که باهم مرور می کنیم و در یک گفتار جداگانه نگاهی فنی تر به این مقوله خواهیم داشت

با تاریخچه شرکت یاهو از ابتدا تا کنون آشنا شویم

مقدمه

این گفتار نوشته شده توسط همکار گرامی سرکار خانم مهندس بهاره مرادی  که وبلاگ شبکه خود مطالب جالبی درج نمودند  اما مقاله دیگر به زبان ساده در مورد تلفن اینترنتی و کاربردهای آن در روزنامه شرق درج شده بود که در مجموع هر دو مقاله را ارایه می دهیم تا هم از نظر فنی و هم کاربردی با این پدیده نوین فن آوری اطلاعات بیشتر آشنا شویم

آشنایی با فن آوری تلفن اینترنتی

 روش­های برقراری ارتباط تلفنی در حال تغییر است. امروزه برای برقراری ارتباط تلفن های اینترنتی یا همان VoIP ، و دلایل مخالفت مخابرات ایران با گسترش آنتلفنی راه دور اغلب از تكنولوژیی به نام VoIP استفاده می­شود. اگر تاكنون چیزی راجع  VoIP نشنیده اید، خواندن این مقاله نظر شما را درباره این­كه ارتباطات تلفنی راه دور چگونه انجام می­شود و آینده ارتباطات تلفنی چه خواهد بود، تغییر می­دهد.( VoIP یك روش برای تبدیل سیگنال­های آنالوگ صوت به داده­های دیجیتال است كه از طریق اینترنت منتقل می­شوند.)

مزیت تلفن اینترنتى چیست

در زمان هایى نه چندان دور یك تماس تلفنى با خارج از كشور یك تماس غیرمتعارف به شمار مى آمد كه مى توانست در ازاى هر دقیقه تماس صدها تومان روى دست صاحب تلفن بگذارد. اما امروزه تكنولوژى به جایى رسیده كه مى توان از همین تهران با هر دقیقه ۵۰ تومان با هزاران كیلومتر دورتر ارتباط برقرار كرد. این مهم به جز گسترش و نفوذ اینترنت در سراسر جهان امكان پذیر نشده و این شبكه ارتباطى كه كارت هاى آن را حالا مى توان از نزدیك ترین خواربارفروشى محل نیز تهیه كرد عملاً امكانات پهناورى را براى نزدیك تر كردن انسان ها به یكدیگر ایجاد كرده است.

• • •

• یك فرزند جنگى

مزیت تلفن اینترنتى یكى از ده ها مزیت جانبى اینترنت است. این شبكه ارتباطى كه در واقع یك فرزند جنگى به حساب مى آید حاصل یك پروژه نظامى محسوب مى شود، حالا ده ها كاربرد در كنار آن ظهور كرده و به قابلیت هاى آن اضافه شده است. در واقع تبادل صدا روى این شبكه ایده نخستین تلفن اینترنتى است. با توجه به ارسال بسته هاى متعدد اطلاعاتى روى اینترنت ایجاد كردن فضایى براى ارسال بسته هاى حاوى صوت مى توانست

از کجا تا کجا

 نخستین جرقه شكل گیرى تلفن اینترنتى به حساب بیاید.  ارسال پیام هاى صوتى توسط پست الكترونیك در واقع نخستین قدم ها در این زمینه بود و حالا تا اتصال مسنجرها به شبكه هاى تلفن عادى امتداد یافته است. تلفن اینترنتى هر چند در ابتداى توسعه خود به شكلى آماتورگونه و غیركاربردى به نظر مى آمد كه به هیچ رو آمادگى رقابت با تلفن ها و مكالمات عادى را نداشت

تلفن اینترنتى امروزه به رقیب اصلى تلفن هاى عادى و شبكه هاى PSTN  تبدیل شده است. حالا بسیارى از دولت ها كه انحصار مخابراتى را در دست خود دارند ضربه هاى عظیمى را بابت رویكرد مردم به تلفن عادى تحمل كرده اند و حجم زیادى از درآمدهاى آنان كاسته شده است.

مزیت اصلى تلفن اینترنتى در مقایسه با تلفن هاى عادى قیمت بسیار پایین آنهاست. با توجه به اینكه مكالمات در عرصه تلفن اینترنتى از شبكه هاى مخابراتى عبور نمى كند و یا حداقل استفاده را از این شبكه ها دارد،  قیمت تمام شده براى این دسته از تلفن ها بسیار پایین است. از سوى دیگر با توجه به رشد سریع تكنولوژى در عرصه اینترنت و ایجاد فضاى رقابتى براى شركت هاى موجود در این عرصه عملاً قیمت هاى آن طى چند سال اخیر به سرعت كاهش یافته است.

تلفن اینترنتى یعنی چه

تلفن اینترنتى معمولاً به مكالمه اى گفته مى شود كه از طریق دستگاه كامپیوتر با یك تلفن معمولى انجام گیرد. چنین مكالمه اى به دلیل استفاده بخشى از فضاى درخواست مكالمه از امكانات مخابراتى شامل هزینه ها شارژ مى شود. با این حال نوع تلفن اینترنتى كامپیوتر به كامپیوتر ( كه
هم اكنون توسط برخى مسنجرها مثل یاهو و
AOL  امكان پذیر است)  عملاً از این شبكه ها استفاده نمى كند و كاربران مى توانند به طور مجانى ساعت ها با یكدیگر به گفت وگو بپردازند.

 مهمترین كمبود در این زمینه كیفیت پایین مكالماتى است كه از طریق اینترنت صورت مى گیرد. با توجه به شكل بسته ارسال و دریافت اطلاعات كامپیوترى در هنگام یك مكالمه كه نیاز به حضور و تداوم یك مكالمه است برخى بسته ها( اطلاعاتی) دیرتر به مقصد مى رسند و یا در میانه راه گم مى شوند. به این ترتیب بخشى از فضاى مكالمه عملاً غیرقابل شنیدن است و یا با تاخیر و كیفیت نامناسب صورت مى گیرد. اما به نظر مى رسد به تدریج با افزایش سرعت ارتباط اینترنتى در جهان این نقص نیز در حال رفع شدن باشد. ضمن این كه هم اكنون برخى شركت هاى اینترنتى با همین امكانات و سرعت موجود نیز فضایى را فراهم آورده اند كه كیفیت یك مكالمه اینترنتى با كیفیت یك مكالمه عادى چندان تفاوتى نداشته باشد. ( گوگل تاک را امتحان کنید من که فرقی بین گوگل تاک و تلفن نمی بینم)

وضعیت تلفن اینترنتی در جهان و ایران

امروزه در بسیارى از كشورهاى جهان مى توان مغازه ها و فروشگاه هایى را مشاهده كرد كه امكان ارتباط صوتى اینترنتى را براى مشتریان خود فراهم مى آورند و این در واقع ایجاد یك شغل جدید نیز هست. بیشتر این دفاتر بدون دخالت دولت و به طور خودجوش و براساس نیاز جامعه به ارتباطى ارزان تر ایجاد شده است. با این حال هنوز بسیارى از كشورهاى جهان با بهانه كاهش درآمدهاى مخابراتى خود با ایجاد و فعالیت چنین دفاترى مخالفت مى كنند و یا در زمینه فعالیت آنان مشكلات متعددى قرار مى دهند. هر چند بهانه بسیارى از دولت ها در این زمینه افزایش درآمد مخابرات و در نهایت كمك به كشور و مردم است اما در واقع آنان با تكنولوژى مبارزه مى كنند كه خود مردم به خاطر ارزان بودن آن را انتخاب كرده اند.

 با توجه به مزیت هاى تلفن اینترنتى بسیارى از تلاش هاى دولت ها براى مبارزه با این پدیده با شكست مواجه شده است و حتى چندین شركت مخابرات دولتى عملاً به ورشكستگى رسیدند. با این حال بسیارى از كشورهاى جهان با درك فضاى مخابراتى آینده عملاً به جاى مبارزه در این عرصه راه استفاده از این پدیده را در پیش گرفتند. موضوع تكنولوژى انتقال صدا از طریق اینترنت یا VOIP امروزه در بسیارى از طرح هاى توسعه اى در كشورهاى توسعه یافته مورد توجه قرار گرفته و بسیارى از شركت هاى مخابراتى حتى سیستم هاى خود را برپایه VOIP پایه ریزى كرده اند.


ایران مبارزه VOIP به خاطر  نگرانی از كاهش درآمد

در ایران به دلیل وجود سیستم مخابرات دولتى از یك سو و بى توجهى نسبت به گسترش اینترنت در آغاز كار موضوع تلفن اینترنتى خیلى زود در میان جامعه جاى خود را باز كرد. چند سال قبل و به دنبال ایجاد كافى نت هاى متعدد در سطح شهرها این مراكز عملاً جاى مراكز مخابراتى را گرفت كه صرفاً به كار تماس هاى تلفنى شهروندان مى آمد. كافى نت ها با بهره گیرى از تكنولوژى تلفن اینترنتى این امكان را براى مردم فراهم مى كردند كه به ارزان ترین شكل ممكن با خارج از كشور ارتباط برقرار كنند. هر چند مقامات مخابراتى نارضایتى خود را از وجود چنین مراكزى پنهان نمى كردند اما موضوع برخورد با این پدیده زمانى جدى شد كه مقامات مخابراتى متوجه شدند تلفن اینترنتى بخش عمده درآمدهاى مخابراتى ایران را كاهش داده است. این موضوع ضرورت وجود قانونگذارى در این عرصه را ایجاد كرد و با توجه به اینكه حتى در زمینه اینترنت نیز در كشور قانون مدونى وجود نداشت عملاً تلفن اینترنتى بدون نظارت و یا كمك دولتى رشد كرد و بسیارى از شركت هاى خدمات دهنده اینترنت به دلیل بازار پرمنفعت به این سمت روى آوردند. پس از دوره قانونگذارى اینترنتى در ایران كه از مصوبه شوراى عالى انقلاب فرهنگى شروع و با ایجاد مراكز قانونگذارى در وزارت ICT  ( سازمان تنظیم مقررات)  ادامه یافت،  بحث نظارت بر تلفن اینترنتى با عنوان قانونمند شدن این عرصه پیگیرى شد.

در نخستین اقدام بحث تلفن هاى خارج به داخل ( ترمینیشن)  به عنوان یك خط قرمز مطرح شد. مقامات مخابراتى معتقد بودند با توجه به اینكه بخش عمده درآمدهاى مخابراتى آنان حاصل مكالمات خارج به داخل تلفن هاى عادى است ورود اینترنت به این بحث عملاً به درآمدهاى مخابرات ضربه سنگینى وارد مى سازد. در این زمینه حتى پاى بحث هاى امنیتى نیز به ماجرا باز شد و سرانجام مقرر شد كه در زمینه ترمینیشن هیچ گونه مجوزى به شركت هاى ایرانى داده نشود. همزمان با گروهى از شركت هایى كه از مدت ها قبل به كار ترمینیشن روى آورده بودند برخورد شد. این دسته از شركت ها با عقد قرارداد با شركت هاى تلفن اینترنتى در كشورهاى دیگر به افراد دیگر كشورها و یا هموطنان خارج از كشور اجازه مى دادند كه از طریق شركت هاى اینترنتى داخلى به یك تماس تلفنى اینترنتى دست یابند. مخابرات با طرح این موضوع كه این شركت ها در نقطه پایانى و براى اتصال نهایى خود از شبكه مخابرات كشور استفاده مى كنند تا اندازه اى جلوى این دسته از شركت ها را گرفت. از سوى دیگر با ارائه مجوزهایى به برخى از شركت هاى اینترنتى این امكان براى این دسته از شركت ها فراهم شد كه در زمینه ارائه كارت هاى تلفن اینترنتى و خدماتى از این دست به فعالیت بپردازند.

الزام باز كردن فضاى تلفن اینترنتى

باز كردن فضاى تلفن اینترنتى ( ارائه مجوز به شركت هاى اینترنتى)  و به نوعى قانونمند كردن این فضا ( حداقل در مورد تلفن هاى داخل به خارج)  باعث شد كه رقابت در این عرصه به كاهش قیمت و تا اندازه اى به افزایش كیفیت در این عرصه منجر شود.

 هم اكنون كاربران ایرانى با تعداد نسبتاً قابل توجهى كارت هاى تلفن اینترنتى مواجه هستند كه با قیمت نسبتاً معقول امكان تماس آنها را با كشورهاى خارجى فراهم مى كند. با این همه در اواخر كار مسئولان قبلى وزارت ICT  موضوع تصویب آ یین نامه جدیدى براى ارائه خدمات تلفن اینترنتى كه عملاً دایره انحصارى این سرویس را تنگ تر مى كرد باعث شد تا موجى از اعتراضات بخش خصوصى به سمت مخابرات سرازیر شود. سرانجام این آیین نامه به دلیل این اعتراضات تا اندازه اى مسكوت ماند تا در دوره جدید ریاست جمهورى و انتخاب مسئولان جدید مخابراتى تصمیمات دیگرى براى آن گرفته شود. از سوى دیگر با وجود محدودیت هاى اعمال شده بر مكالمات اینترنتى خارج به داخل بسیارى از مردم شاهد چنین مكالماتى بودند و این شائبه به وجود آمد كه محدود كردن شركت هاى تلفن اینترنتى عملاً به فعالیت آزادانه گروهى دیگر منجر شده و محدودیت ها در این زمینه به طور یكسان صورت نگرفته است.
• اعلام جنگ با شرکتهای تلفن اینترنتی در  ایران

در زمانى كه شركت هاى ایرانى با مسئولان بر سر داشتن مجوز و چگونگى سرویس دهى چانه مى زدند برخى شركت هاى اینترنتى مشغول توسعه فعالیت هاى تلفن اینترنتى بودند. شركت اینترنتى اسكایپ كه حالا به عنوان یك غول تلفن اینترنتى حتى بزرگان عرصه اینترنت را نیز تهدید مى كند در مدت زمان كوتاهى توانسته بیش از ۶۰ میلیون كاربر اینترنتى را به سمت خود جلب كند. این شركت با ارائه یك نرم افزار ساده براى مكالمه به كاربران این امكان را مى دهد كه از طریق اینترنت با یكدیگر گفت وگو كنند. چنین امكانى پیش از این نیز در مسنجر یاهو وجود داشت، اما اسكایپ با تكامل آن عملاً نرم افزارى كاربرپسندتر به بازار ارائه كرد. در كنار این اسكایپ این امكان را براى كاربرانش فراهم كرد كه با مبلغ اندكى با تلفن هاى عادى نیز مكالمه برقرار كنند. این شركت طى یك سال اخیر به چنان رشدى در این زمینه دست یافته كه همگان معتقدند در آینده سلطان بى چون و چراى تلفن اینترنتى جهان خواهد شد. شركت هاى رقیب اسكایپ مثل یاهو نیز بیكار ننشسته اند. در تازه ترین اقدام یاهو اقدام به ارتقاى نرم افزار مسنجر خود كرده تا بتواند بر مسنجر اسكایپ پیشى بگیرد. یاهو همچنین قیمت خدمات مكالمه با تلفن هاى عادى خود را نیز كاهش داده تا در این زمینه بتواند بر مزیت هاى اسكایپ فایق آید. این همه در حالى است كه یاهو پیش از این نیز برخى سرویس هاى دیگر را به امكانات مسنجر خود افزوده بود كه از جمله آن مى توان به اتصال مسنجر به تلفن همراه در چند كشور جهان اشاره كرد.

در این میان كارى كه اسكایپ انجام مى دهد، حتى برخى شركت هاى تولیدكننده گوشى موبایل را نیز هراسان كرده است. این شركت ها از این هراس دارند كه اسكایپ با چنین رشدى بتواند به زودى تلفن هاى همراهى را ارائه دهد كه از طریق شبكه VOIP  كار مى كنند. به این ترتیب با توجه به مزیت هاى چنین تلفن همراهى به نظر مى رسد عملاً دایره ورشكستگى شركت هاى مخابراتى به شركت هاى سازنده تلفن همراه نیز كشیده شود.

هم اكنون براى كاربران ایرانى ( كه داخل كشور زندگى مى كنند)  استفاده از اسكایپ و یا یاهو براى یك اتصال تلفن اینترنتى ( در مقایسه با كارت هاى اینترنتى)  چندان مقرون به صرفه نیست و خصوصاً با توجه به اینكه این شركت ها از سیستم پرداخت اعتبارى بهره مى برند كه در ایران به دلیل فقدان كارت اعتبارى قابل انجام نیست عملاً نمى توان امیدوار بود كه در كوتاه مدت چنین نرم افزارهایى مورد استقبال قرار گیرند. اما با توجه به رشد رقابت در این عرصه و كاهش چشمگیر قیمت ها شاید دور نباشد كه حتى كاربران ایرانى نیز به سمت این دسته از شركت ها هجوم ببرند. یاهو اخیراً اعلام كرده است كه در سرویس جدید تلفن اینترنتى خود هزینه مكالمه با تلفن عادى بین یك تا دو سنت در دقیقه است. چنین كاهش قیمتى در تلفن اینترنتى مى تواند یك اعلام جنگ بر سر تلفن اینترنتى باشد و بسیارى از معادلات در این عرصه را به هم بزند.

ادامه دارد....

 

 

 


مطالب مرتبط با: مفاهیم فن آوری اطلاعات ,

می توانید دیدگاه خود را بنویسید
 
موضوعات
نظر سنجی
نظرتان در موردوضعیت کنونی وبلاگ فناوری اطلاعات یزد چیست؟






دیگر موارد
تعداد مقالات وبلاگ :
نویسندگان وبلاگ :
آخرین بروز رسانی مقالات وبلاگ :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین زمان بازدید :

Xبستن تبلیغات
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات