وبلاگ فناوری اطلاعات یزد نسخه جدید- مقالات خواندنی و جالب ، مجموعه مقالات فارسی و انگلیسی عمومی و تخصصی در حوزه IT و اخبار فن
آنچه در طراحی, مدیریت و راهبری یک وب سایت( وبلاگ) باید تاحدی موردتوجه باشد- قسمت دوم
جمعه نوزدهم مهر 1387 ساعت 10:54 بعد از ظهر | نوشته ‌شده به توسط: محمد حسین تقوایی زحمتکش | ( نظرات )

سیمای ظاهری وب سایت یکی از مهمترین جنبه های دست یابی شما به موفقیت است. قضاوت اولیه در مورد کالاها و خدمات شما از جلوه ظاهری سایت شما صورت می گیرد.  



استاندارهای عمومی در راه اندازی و راهبری وب سایت یا وبلا

١-  هدف سایت

1.       شناخت مخاطب هدف

2.       تهیه Statement of purpose

3.       تهیه لیست اهداف

4.       تهیه لیست طبقه بندی مطالب سایت

5.       اهداف اصلی شما كدام است. رسیدن به این اهداف موفقیت سایت شما را نشان می دهد.

6.       شناخت مخاطبان. شناخت مخاطبان بالقوه و اصل سایت به شما كمك می كند تا در جهت نیازهای آنها سایت را طراحی كنید.

7.       وب گردها. این بازدید كنندگان در نگاه اول جذب طرح گرافیك گیرا و جملات بزرگ و شهادهای صفحه اول سایت شما میشوند. درست مثل صفحه اول روزنامه ها

8.       بازدید كنندگان تازه كار و اتفاقی . سادگی حركت در سایت و متن روان و ساده باعث جذب این نوع بازدید كنندگان می شود.

9.       كاربران دائمی و حرفه ای . این بازدید كنندگان به سایت شما جهت دسترسی به اطلاعات مفید و دقیق متكی هستند.

10.   بازدید كنندگان بین المللی . به خاطر داشته باشید كه برای تارجهان گستر سایت می سازید. برای داشتن حداكثر بازدید كننده از سایر كشورها، نیاز به ترجمه سایت به زبان های مختلف دارید.

 

ب – مبانی پایه طراحی ظاهر سایت

1.       طراحی با دید گاه محوریت استفاده كننده – هدف این است كه كاربران بالقوه سایت شما به راحتی بتواند از امكان و برای دسترسی به اطلاعات مورد نیاز خود استفاده كنند. در این حالت شما نیازمند داشتن اطلاعات گستره انواع كاربران سایت خود هستید. شما نمی توانید برای بازدید كننده ناشناس یك سایت طراحی كنید.

2.       ابزار سیرو سفر آسان در سایت – اشكال وب است كه تنها ابزار حركت در سایت ، ارتباط ابرمتنی بین صفحات است كه محصولا باعث كم شدن بازدید كننده در سایت می شود. به استفاده از اشكال گرافیكی و توضیحات در صفحات ، به بازدید كننده كمك كنید كه در سایت شما به راحتی سفر كند و مطمئن باشد كه به اطلاعات مورد نظر خواهد رسید..

3.       عدم وجود صفحات آخر خط – همه صفحات سایت شما باید به یكدیگر مرتبط باشد و هیچ صفحه ای نباشد كه آخر خط بوده و از آنجا به هیچ كجای دیگر ارتباطی وجود نداشته باشد.

 

مسائل مربوط به نحوه دسترسی

1.       به بازدید كننده امكان دسترسی مستقیم به اطلاعات را بدهید – هدف این است كه بازدید كننده به سهولت و حداقل مراحل كلیك به اطلاعات مورد نظر خود برسد. منظور این است كه ساختار سلسله مراتبی سایت شما باید طوری باشد كه حداقل مراحل برای رسیدن به اطلاعات طی شود .

2.       پهنای باند – بررسی ها نشان می دهم حداكثر ١٠ ثانیه تامل برای رسیدن به اطلاعات قابل قبول است. برای بازدید كننده معمولی با پهنای باند حدود ٢٨ كیلوبیت در ثانیه ، وجود قابل های بزرگ گرافیكی باعث ایجاد تاخیر در دسترسی به اطلاعات خواهد شد.

3.       سادگی و یكنواختی – كاربرانی كه برحسب زمان بندی و كار و تحقیق دقیق به سایت شما مراجعه می كنند از پیچدگی راضی نخواهد بود. ظاهر سایت باید آشنا ساده و منطقی باشد.

4.       طراحی محكم – اگرمی خواهید به بازدیدكننده ثابت كنید كه آنچه در سایت خود ارائه می كنید. دقیق قابل استناد و قابل اطمینان است باید حداكثر دقت در طراحی و نوشتار سایت خود را ، مانند هرنوع عامل ارتباط تجاری دیگر، انواع بخش های دینامیك ، ارتباطات داخلی سایت، ارتباط به سایت های دیگر همه باید در زمان لازم ، درست كاركنند.

5.       بازخور و محاوره – ارتباط مستقیم با طراح و ویراستار سایت و امكان ارسال بازخورها و نظرات بازدید كننده یك باید است.

6.       امكانات خاص برای معلولین – همه بازدید كنندگان سایت شما از امكانات گرافیك خوب برای دیدن تصاویر سایت ندارند. استفاده از متن به جای تصویر و یا متن های جایگزین (Alte Text ) و همچنین درصورت امكان استفاده از بخشهای سخنگو در سایت به این نوع بازدید كنندگان كمك می كند

 

 سیرو سفر درسایت

١- ارائه آیكون های گرافیكی و ارتباط های جذاب گرافیكی باعث می شود بازدید كننده نظرش به مطالب های شما جلب شود . ارائه گرافیك یكنواخت و همگن و راهنمایی كاربر در جهتی كه مورد نظر شما است.

٢- مطلب با مفهوم ارائه كنید یا بازدید كننده ها را از دست دهید. باردید كننده دنبال مفاهیم مورد نظر خود در مجموعه اطلاعاتی كه ارائه می كنید است . این كه در انبوهی از متن و تصویر و ارتباط بازدید كننده این احساس كه با كلیك روی آنها ، در آن سوی صفحه ، به چه اطلاعاتی دست خواهد یافت ، بسیار مهم است.

٣- بسیار مهم است كه صفحات از نظر ارتفاع و پهنا طوری باشند كه حداكثر مطالب مفید بدون لغزاندن صفحه قابل دسترس باشد..

٤- وجود ارتباط سازمان یافته بین صفحات مختلف سایت و هدایت مناسب بازدید كننده به مطالب مورد نظر ، مهم است.

 

استاندارهای عمومی

– تمامی سایت های تحت پوشش پورتال مركزی وزارت جهاد كشاورزی می بایست تمام موارد زیر را شامل باشند. این موارد همگی طبق استانداردهای موجودی در اینترنت ایجاد شده اند و برای تمام آنها مدارك مستند جهت تایید استانداردها وجود دارد كه ضمیمه می باشند. در هرجا كه لازم بوده است ، به آن مدارك ارجاع داده شده است.

 

١- محتوی

1.       وب سایت باید دارای حداقل یك صفحه لیست اهداف ایجاد سایت باشد.

2.       وب سایت باید دارای لیست طبقه بندی بازدید كنندگان هدف باشد.

3.       وب سایت باید دارای نقشه باشد.

4.       صفحات سایت باید احترام به محوریت بازدید كننده را رعایت كنند.

5.       حركت در سایت باید راحت باشد.

6.       هیچ صفحه ای نباید صفحه پایانی وب سایت باشد

7.       حداقل زمان و كلیك برای رسیدن به اطلاعات درنظرگرفته شود

8.       حجم صفحات باید برای پهنای باند 28.8 متناسب سازی شده باشد. 10 ثانیه برای هر صفحه

9.       سادگی و انسجام صفحات رعایت شده باشد.

10.   طراحی صفحات یكنواخت و همگون باشد.

11.   امكان دریافت نظرات بازدید كنندگان درمورد طراحی سایت درنظر گرفته شود.

12.   بخش سوال و جواب های متداول درسایت وجود داشته باشد

13.   بخش مخصوص معرفی سایتهای مرتبط درنظر گرفته شده باشد

14.   از اضافه كردن صفحات ورودی نامناسب، فلش گرافیك سنگین و بی محتوا خود داری شود

15.   منوی اصلی سایت از همان صفحه ورودی قابل دسترس باشد و برای رسیدن به آن نیاز به كلیك اضافی موس نباشد

 

 طراحی سایت

1.       امكان حركت در صفحاتی كه ارتباط منطقی دارند بدون نیاز به فشردن كلید های جلو و عقب مرورگر، وجود داشته باشد

2.       صفحات درحداقل تعداد خطوط ممكن تقسیم بندی شوند. نباید طولانی باشند.

3.       سلسله مراتب دسترسی به صفحات با توجه به اهمیت آنها طراحی شده باشد

4.       ارتباط منطقی صفحات كاملا به طور مناسب طراحی شده باشد.

5.       ساختار سلسله مراتبی صفحات سایت باید نرمالیزه شده باشند

6.       جایگاه وب سایت براساس حجم و پیچیدگی و تعداد صفحات و نحوه ارتباط آنها ، در چارت مقایسه  مشخص شده باشد. حتی المقدور امكانات برای معلولین جهت استفاده از سایت دیده شود.

7.       اهم مطالب هر صفحه بدون نیاز به لغزاندن صفحه قابل دسترس باشد

 

طراحی صفحات

1.       گرافیك صفحات باید یك سلسله مراتب گرافیك با تكیه برجلب توجه بخش های مهم سایت و ساختمندی منطقی و قابل پیش بینی را القا كند

 

2.       تاكید و كمك به حركت چشم درسایت های انگلیسی از بالا و چپ و درسایت های فارسی از بالا و راست صفحات باشد.

3.       طراحی ، ساختار و رنگ تمام صفحات باید همگون (نه الزاما همسان) باشند و از قانون خاصی پیروی كند

4.       صفحات طوری طراحی شوند كه در اندازه صفحه نمایش 1024x742pixel بدون نیاز به لغزش افقی نمایش داده شوند.

5.       پهنای فایل های گرافیك درهر صفحه نباید بیش از 535 پیكسل و ارتفاع آنها بیش از 320 پیكسل نباشد تا در زمان چاپ ، تمام صفحه قابل چاپ باشد

6.       چیدمان آیتم های گرافیكی صفحات منظم باشد. مخلوط كردن متن و گرافیك با دقت انجام شود

7.       تمام صفحات داخلی سایت باید از یك طرح شطرنجی یكسان پیروی کنند

8.       سرفصل بالای صفحات باید حتی المقدور باریك انتخاب شود تا جا برای ارائه حداكثر مطالب مفید درسایت باشد.

9.       انتهای صفحات باید شامل ارتباطات لازم برای دسترسی به بخشهای اصلی سایت وجود داشته باشد

10.   درانتخاب فونت و اندازه باید دقت شود . حتما برای صفحات فارسی از فونتهائی كه به صورت پیش فرض وجود دارند استفاده شود. فونت Tahoma مناسب ترین فونت است .

11.   حتما در انتخاب فونت ،چند فونت را لیست كنید كه در صورت نبود یكی از آنها، بقیه فونتها اثر كنند در غیراین صورت فونت پیش فرض سیستم عامل كه الزاما مناسب برای صفحات سایت نیست انتخاب خواهد شد

12.   برای ایجاد اسكلت بندی سایت از جداول استفاده كنید

13.   جداول بدون خطوط مرزی طراحی شوند

14.   ارتفاع صفحات برای صفحات ورودی ،اطلاعاتی كه باید در حالت روی خط مطالعه شوند و صفحات با تصاویر خیلی بزرگ ، باید حداقل اندازه ممكن انتخاب شوند

15.   در انتخاب رنگ ارتباط ها و تعداد ارتباط در هر پاراگراف دقت شود

16.   استفاده از فریم باید بادقت و تنها در موارد كاملا ضروری انجام شود .پیشنهاد می شود از این امكانحداقل استفاده صورت گیرد و به جای آن از جداول برای اسكلت بندی سایت استفاده شود . همچنین برای مناسب بودن

 

موتورهای جستجو

سایت برای موتورهای جستجو باید تمهیداتی درنظرگرفته شود

•تك های مهم كه توسط موتورهای جستجو شناسائی می شوند و در رتبه سایت موثر هستند باید در صفحات سایت تعبیه گردند

•نكات مهم در استفاده از فریم ، فلش ، جاوا اسكریپت ، كدهای دینامیك جهت متناسب سازی سایت برای موتورهای جستجو باید رعایت شده باشند

•مسئولین سایت درارسال سایت به موتورهای جستجو لیست ها ،برنامه زمان بندی مناسبی تهیه و طبق آن پیش می روند

 

موارد پیشنهادی برای طراحی صفحات وب

١- درطراحی صفحه علاوه برهماهنگی با فعالیتها باید یكپارچگی طراحی صفحات هم رعایت شود تا كاربر هنگام مشاهده صفحات بداند دركدام سایت قرار دارد . درعین حال طراحی صفحه باید بگونه ای باشد تا تغییر Resolution درصفحه Screen تغییری در زیبایی و خوانایی صفحه ندهد و همچنین تغییر سایر Browser باعث Wrapping اطلاعات و از بین بردن هارمـونی صفحه نگردد كه این امـر بـاعث كـاهش خـوانایی صفحه می گردد.

٢- تصاویر استفاده شده در وب سایت باید از نوع Gif و Jpeg باشد بطوری كه علاوه برآنكه حجم تصویر در حالت كلی كم می گردد از كیفیت تصاویر تا جائیكه برای چشم قابل تشخیص است كم نگردد. همچنین باید نوع تصاویر دركلیه Browser ها قابل رویت باشد. علاوه برآن درصورتیكه این تصاویر جهت بیان اطلاعی بكار می رود و جنبه تزئینی ندارد همانند نمودارها بهتر است از یك Thumbnail به همراه یك توضیح مختصر دركنار آنها درنظر گرفته شود تا تنها كاربرانی كه مایل به مطالعه این تصاویر هستند بار این صفحات را تحمل كنند كه این امر خود باعث كم شدن زمان انتظار برای مشاهده این تصاویر می گردد.

 ٣- پیشنهاد می شود یك استاندارد برای حداكثر حجم تصاویر و صفحات درنظر گرفته شود تا كلیه طراحان از این استاندارد پیروی كنند كه این امر باعث یكنواخت شدن انتظار كاربر و بالا رفتن سرعت مشاهده تصاویر درصورت انتخاب حد مطلوب می گردد.

٤- با توجه به اینكه انواع مختلف مرورگرها با Version های مختلف توسط كاربران اینترنت استفاده می شود پیشنهاد می شود استانداردی از لحاظ Script های موجود درصفحه درنظر گرفته شود تا حداقل در دومرورگر رایج Internet Explorer و Netscape و درنسخه های رایج یكسان باشد.

٥- پیشنهاد می شود از Frame ها در طراحی صفحه استفاده نشود علاوه براینكه بسیاری از موتورهای جستجو از Frame ها پشتیبانی نمی كند . فضای مفید برای نمایش اطلاعات كاسته می شود كه با توجه به نوع اطلاعاتی كه اكثرا جداول آماری می شود باعث Scrolling می گردد كه از زیبایی صفحه كاسته می شود. همچنین بارگذاری اولیه صفحات درصورتیكه هم نیاز به بارگذاری مجدد فریمها نداشته باشد سنگین است.

٦- كلیدهای راهبری صفحات بعدی و قبلی و خانه اصلی سایت و همچنین فهرست كه كاربر از آن مسیر به اطلاعات دسترسی پیدا كرده به عنوان نوعی از كلید راهبری بیان گردد.

٧- درصورت استفاده از ابزاری همچون Flash و Acrobat Reader و Powerpoint درسایت این ابزار دربخشی از سایت جهت دریافت آسان دراختیار مشاهده كننده قرار گیرد.

٨- درصورتیكه برای مشاهده بخشی از اطلاعات باید برروی Hard منتقل شود بهتر است حجم و نوع اطلاعات برای كاربر مشخص گردد.

٩- در صورتیكه لینكی به خارج از سایت منتهی می شود بهتر است این اطلاعات در یك پنچره جدید باز شود.

١٠- استاندارد جهت نوع فونت برای عناوین اصلی و فرعی و رنگها و متون و حتی جداول درنظر گرفته شود.

١١- كاراكترست استفاده شده درتمامی صفحات باید یكسان بوده و بهتر است 1256 باشد.

١٢- تمهیداتی درنظر گرفته شود تا به صورت اتوماتیك كدهای اضافی استفاده شده هنگام تبدیل از Word به HTML حذف گردد.

١٣- Meta Tag ها و Description مربوط به سایت های جستجو در كلیه صفحات استفاده گردد.

١٤- درصورتیكه از چندین زیر عنوان در صفحه استفاده می شود بهتر است این عناوین در ابتدای صفحه دسترسی كاربر و خوانایی قرار گیرند.

١٥- برای اطلاعات كه امكان Print آنها می رود یك نسخه Print view  درنظر گرفته شود

١٦- چنانچه زمان دسترسی طولانی است به اطلاع كاربربرسد.

١٧- منابع داده ها به اطلاع كاربر برسد.

١٨- در پس زمینه از تصاویر كوچك تكرار شونده در صورت نیاز استفاده گردد.

١٩- تاریخ بروز رسانی صفحه به اطلاع كاربر رسانده شود.

٢٠- بخشی با عنوان تازه ها درسایت درنظر گرفته شود تا به صورت اتوماتیك تازه های سایت را به اطلاع كاربر برساند.

٢١- درصورت استفاده از تصاویر بزرگ به تصاویر كوچكتر شكسته شود.

 

  محتوی موارد ذیل برای ارزیابی شاخص ها باید رعایت شوند:

1.       پرچم کامل و رسمی جمهوری اسلامی ایران

2.       آرم دستگاه

3.       معرفی دستگاه

4.       تشکیلات و ساختار کمی دستگاه

5.       معرفی سازمانها و واحدهای وابسته

6.       شرح وظایف کل دستگاه و واحدهای وابسته

7.       اطلاعات آماری

8.       اطلاعات تماس با دستگاه و واحدهای وابسته به تفکیک آدرس، تلفن، نمابر،پست الکترونیک

9.       بخش ارتباط مدیران ارشد سازمان با مخاطبان

10.   بخش پرسشهای متداول (FAQ) در پایگاه برای بهره برداری مراجعان

11.   اسامی مدیران ستادی و استانی هر واحد به تفکیک مسئولیت

12.   لینک به پایگاههای اینترنتی مرتبط با فعالیت دستگاه

 13.   نقشه سایت

14.   جستجوگر سایت

15.   اخبار و رویدادهای مهم دستگاه به تفکیک زمانی

16.   آیتم قوانین و مقررات، آیین نامه ها و ضوابط مربوط به دستگاه به تفکیک موضوع

17.   سرعت پایگاه و سایت

18.   استفاده از زبان انگلیسی به عنوان پشتیبان

19.   به روزرسانی اخبار و گزارشات هفته ای دوبار

20.   آوردن لینک، آدرس تمام نهادها، وزارتخانه های دولتی

21.   با توجه به سفرهای استانی هیأت محترم دولت آوردن اخبار، فعالیت ها و تصمیمات مسئولان

22.   آوردن چگونگی تعیین وقت و ملاقات مسئولان با مردم

23.   آوردن فرم ها و مراحل انجام کار و روشهای انجام کار و آدرس ساختارهای مورد مراجعه

24.   پیش بینی برنامه پشتیبان جهت امنیت شبکه

25.   نسخه RSS

26.   آدرس وب سایت دفتر مقام معظم رهبری، ریاست جمهوری، دستگاههای دولتی در سایت

27.   استفاده از sitemap

28.   امکان داشتن print preview برای صفحاتی که امکان print آنها می رود

29.   بخش به عنوان تازه ها، تازه های سایت

30.   نظر سنجی ، feed back

 

آنچه در طراحی, مدیریت و راهبری یک وب سایت( وبلاگ) باید تاحدی موردتوجه باشد- قسمت اول

http://yazdit.mihanblog.com/post/1304

 منبع :

عنوان اصلی مقاله : فلسفه وجودی وبسایت



برچسب‌ها: وب سایت , وبلاگ , طراحی ,


می توانید دیدگاه خود را بنویسید
 
موضوعات
نظر سنجی
نظرتان در موردوضعیت کنونی وبلاگ فناوری اطلاعات یزد چیست؟






دیگر موارد
تعداد مقالات وبلاگ :
نویسندگان وبلاگ :
آخرین بروز رسانی مقالات وبلاگ :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین زمان بازدید :

Xبستن تبلیغات
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic