تبلیغات
وبلاگ فناوری اطلاعات یزد- Yazd IT Weblog - بیمه الكترونیكی تاریخچه رشد آن در ایران و دیگر نقاط جهان مزایا، مشكلات، اثرات و موانع رشد آن
وبلاگ فناوری اطلاعات یزد نسخه جدید- مقالات خواندنی و جالب ، مجموعه مقالات فارسی و انگلیسی عمومی و تخصصی در حوزه IT و اخبار فن
بیمه الكترونیكی تاریخچه رشد آن در ایران و دیگر نقاط جهان مزایا، مشكلات، اثرات و موانع رشد آن
دوشنبه سیزدهم اردیبهشت 1389 ساعت 07:29 بعد از ظهر | نوشته ‌شده به توسط: محمد حسین تقوایی زحمتکش | ( نظرات )

 بیمه الكترونیكی چیست؟ تاریخچه رشد آن در ایران و دیگر نقاط جهان چگونه بوده است، مزایا، محمدحسین تقوایی زحمتکش وبلاگ فناوری اطلاعات یزد -مشكلات، اثرات و موانع رشد بیمه الكترونیك چیست؟ این مجموعه سوالاتی كه می خواهم بدان بپردازم بیمه الكترونیكی E Insurance به معنای عام به عنوان كاربرد اینترنت و فناوری اطلاعات در تولید و توزیع خدمات بیمه ای اطلاق می شود و در معنای خاص، آن را می توان به عنوان تامین یك پوشش بیمه ای از طریق بیمه نامه ای دانست كه به صورت آنلاین درخواست، پیشنهاد، مذاكره و قرارداد آن منعقد می شود.
● فناوری اطلاعات و بیمه مجازی
استفاده از فناوری اطلاعات به عنوان یكی از كانال های توزیع نه تنها در صنعت بیمه بلكه در دیگر صنایع در جهان در دستور كار قرار دارد.
مزایای استفاده از فناوری اطلاعات باعث شده است بخش عظیمی از سرمایه گذاری های بیمه گران در این حوزه به كار گرفته شود . از دید بیمه گران دنیا باید فناوری اطلاعات جایگزین روش سنتی فروش بیمه شود و به عنوان یك كانال توزیع در كنار دیگر كانال های مرتبط قرار بگیرد.
 
از اثرات به كارگیر صنعت بیمه الكترونیك در شركت ها و سازمان ها می توان به:
۱) كاهش هزینه تولید اسناد و مدارك
۲) حذف سریع اطلاعات تكرار و اشتباهات
۳) افزایش اطلاعات مستند و قابل اطمینان
و افزایش امكان دسترس و ارائه سریع تر خدمات به مشتریان اشاره كرد.
ظرفیت كاهش هزینه ها با به كار گرفتن سیستم ها خرید و فروش الكترونیك به ویژه برا شركت ها بیمه ا، كه به روند كار موثر و كارا و جریان پیوسته آن ارتباط دارد، فراهم آوردن امكان تولید و به كارگیر اسناد كاف و فرم ها الكترونیك مدت زمان انجام كار را از ماه ها به هفته كاهش م دهد.
به علاوه ارزش افزوده، كارای و بازده، امنیت، كاهش زمان درگیر با كار و ایجاد یك زمینه رقابت متفاوت، از بهترین نتایج استفاده از سیستم خرید و فروش اینترنت است.

● كارایی و اثرات بیمه الكترونیكی E-Insurance
آن چه كه به عنوان اثرات بیمه الكترونیكی E-Insurance در كارایی مورد قبول قرار گرفته است عبارتند از:
۱) بیمه الكترونیكی هزینه های مدیریتی و اداری را از طریق پروسه اتوماسیون كسب و كار كاهش می دهد و اطلاعات مدیریتی را بهبود می بخشد.
۲) كارمزد پرداختی به واسطه ها را از طریق فروش مستقیم بیمه نامه به مشتری كاهش می دهد (البته بخشی از این كارمزد بایستی صرف جذب مشتری و بازاریابی شود)
كاهش هزینه در بازار رقابتی موجب كاهش حق بیمه می شود و به مشتریان و مردم اجازه خرید بیمه بیشتری را می دهد كه نتیجه آن نفوذ بیشتر بیمه در كشور است.
● مروری بر مزایای فروش الكترونیكی بیمه:
۱) در جهان كنونی به علت مشابهت محصولات بیمه ای، رقابت در قیمت برای بیمه گران مشكل است و با توجه به این كه تمایز بین بیمه گران در ارائه خدمات وجود دارد، بنابراین تدارك الكترونیكی برای فروش بیمه از اهمیت ویژه ای برای كاهش هزینه و قیمت برخوردار است.
۲) براساس برآورد انجام شده هزینه های فروش، امور اجرایی و تسویه خسارت در بلند مدت بین ۹ تا ۱۲ درصد بسته به نوع رشته بیمه كاهش می یابد.
۳) پایین آمدن هزینه در فضای رقابتی موجب كاهش قیمت و در نهایت افزایش نفوذ بیمه می شود.
۴) بیمه الكترونیك موانع ورود به بازار را كاهش و رقابت را افزایش می دهد و اینترنت به تازه واردان اجازه می دهد كه از فرآیند پر هزینه و طولانی راه اندازی شبكه سنتی فروش پرهیز كنند.
۵) به خاطر ماهیت اطلاعات - بر (Information - Intensive) بودن فعالیت بیمه ای این فعالیت برای تجارت الكترونیكی مناسب است.
۶) امكان انتشار سریع اطلاعات و در حجم زیاد از طریق اینترنت به وجود می آید.
۷) در مورد رشته های بیمه ای با پیچیدگی و ارزش معاملاتی بیشتر نظیر بیمه های مستمری، بیمه درمان و بسیاری از بیمه های كسب و كار كه نیاز به مشاوره زیاد دارند، نیز اینترنت می تواند به عنوان ابزار بازاریابی یا پشتیبانی تسویه خسارت مورد استفاده قرار گیرد.

● مروری بر مشكلات فروش الكترونیكی بیمه:
۱) به علت این كه بیمه فروختنی است نه خریدنی، فروش بیمه الكترونیكی فشار لازم برای جذب مشتری های بالقوه را ندارد.
۲) به كارگیری بیمه الكترونیكی در رشته های پیچیده بیمه ای و دارای ارزش بالای معاملاتی مناسب نیست.
۳) به كارگیری روش فروش الكترونیكی بیمه بیش از هر چیزی نیازمند توسعه فرهنگ بیمه و همگانی شدن آن است.
۴) نبود ساخت مناسب مخابراتی و الكترونیكی حق بیمه و دریافت خسارت در كشورهای در حال توسعه مانع گسترش فروش الكترونیكی بیمه است.
۵) نقص انتقال اطلاعات اعتبار و كارآمدی یك قرارداد بیمه ای را ممكن است تحت تأثیر قرار دهد و مشكلات جدی ایجاد كند.
۶) نگرانی از فاش شدن اطلاعات شخصی افراد مانع مهمی برای توسعه بیمه الكترونیك است.
۷) بیمه الكترونیك مراحل مبادله را شتاب می دهد و فرصت های زیادی برای كلاه برداری ایجاد می كند.
۸) قانونی نبودن امضای الكترونیكی مانع فروش Online بیمه است.
● انواع بیمه های معمول و تعامل با بیمه الكترونیك E-Insurance
بازاریابی روی اینترنت برای محصولانی به شیوه توزیع Online مناسب هستند كه می توان آن ها را استاندارد كرد و با تعداد محدودی از پارامترها، تشریح و نرخ گذاری كرد نظیر بیمه اتومبیل، بیمه مسئولیت خصوصی، بیمه خانوار و بیمه عمر زمانی. البته این بدان معنا نیست كه دیگر محصولات بیمه ای از فرصت های فراوانی كه تجارت الكترونیكی در اختیارشان می گذارد برای بهبود كیفیت خدمتشان استفاده نكنند.

● پیش نیازها و پیش شرط های بیمه الكترونیك E-Insurance
برای یك قرارداد بیمه چیزی بیش از یك سری اطلاعات نیاز نیست. بیشتر قراردادهای بیمه ای تا وقتی خسارت اتفاق نیفتد در حد یك اطلاعات خالص باقی می ماند. یك قرارداد بیمه یا بیمه نامه مثل سایر قراردادها نیاز به ۴ شرط دارد:
▪ قانونی بودن Legality
▪ ظرفیت و قابلیت Capacity
▪ پیشنهاد Offer
▪ قبول Acceptance

● پیش شرط های بیمه الكترونیك
اگر همه یا برخی از شرایط زیر وجود داشته باشد فروش Online بیمه مشكل خواهد بود:
▪ امضای الكترونیكی قانونی نباشد.
▪ طبق مقررات، اسناد فیزیكی (بیمه نامه ها) بایستی به مشتریان تحویل داده شود و كپی آن نزد بیمه گر و نماینده نگهداری شود.
▪ چارچوب اسناد بیش از حد مقرراتی باشد.
▪ بیمه گران و نمایندگان موظف به ارائه فیزیكی مجوز صدور بیمه باشند.
▪ تصویب فیزیكی پوشش بیمه ای توسط شخص ثالث (نماینده دولت ...) ضروری باشد.
از آن جا كه قرارداد بیمه از طریق اینترنت نیاز به مبادله اطلاعات به ویژه اطلاعات پرسنلی افراد دارد استفاده كنندگان اغلب از این كه اطلاعات شخصی آن ها فاش شود، نگرانی دارند. وقتی توسط نماینده اطلاعات داده شود، در صورت تخلف می تواند از آن طریق پی گیری كند، اما وقتی از طریق اینترنت باشد پشت مانیتور كسی نیست كه مسئولیت بپذیرد.
هم چنین اغلب شركت های بیمه، نمایندگان را مشتری خود می دانند تا بیمه گذاران را، بنابراین پیش بینی این كه خرید مستقیم بیمه از طریق اینترنت جایگزین نمایندگان بشود، مشكل است.
● بیمه الكترونیك E-Insurance و نهادهای نظارتی
از نظر نهادهای نظارتی در كشورهای در حال توسعه نگرانی عمده فعالیت های خارج از مرز و نحوه حفاظت از منافع مصرف كنندگان در سایر حوزه های قضایی است. البته خیلی از كشورها برای ارائه خدمات در داخل كشور دریافت مجوز را ضروری و فعالیت خارج از مرز را ممنوع كرده اند. بنابراین تجارت بین مرزی در بیمه های اشخاص (Personal line) و محصولات بیمه ای انبوه (Mass Ins. Products) توسعه نیافته است.هم چنین بیمه الكترونیكی به عنوان كانال جدید توزیع محصولات بیمه ای ایجاب می كند كه روند مراحل مبادلات شتاب یابد و فرصت های زیادی برای كلاه برداری و تقلب ایجاد شود.بنابراین نهادهای نظارتی بایستی روش های نظارتی را متحول كنند تا بتوانند در حفظ منافع مصرف كنندگان واكنش سریع نشان بدهند. البته ظهور بیمه الكترونیكی اصول نظارت فعلی در بازار بیمه را به طور بنیادی تغییر نمی دهد.

● نظارت بیمه الكترونیك E-Insurance
برای بررسی ویژگی های نظارت بیمه الكترونیك «انجمن بین المللی نظارت كنندگان بیمه(IAIS)» یك گروه كاری در مورد تجارت الكترونیكی و اینترنت تشكیل داد كه این گروه «اصول نظارت بیمه در اینترنت» را منتشر كرد كه در كنفرانس سالانه IAIS در كیپ تاون آفریقا در ۱۰ اكتبر ۲۰۰۰ تصویب شد.در بیشتر كشورهای در حال توسعه بیمه گران باید نرخ و شرایط و فرم بیمه نامه را قبل از ارائه به مردم به تایید نهاد نظارتی برسانند. این امر درمورد بیمه گرانی كه بیمه را با استفاده از اینترنت ارائه می كنند نیز صادق است. نهادهای نظارتی بایستی توجه ویژه ای به نرخ و شرایط و نوع قرارداد بیمه ای كه در وب سایت عرضه می شود داشته باشند. نهاد نظارتی باید مطمئن باشد كه قرارداد مربوط یك پایه قانونی دارد و برخلاف منافع بیمه گذار نیست چون كه در بیمه الكترونیك بیمه گذار عموما در چانه زنی و مذاكره برای مواد بیمه نامه شركت نمی كند.

● جمع بندی مبحث بیمه الكترونیكی E-Insurance
به كارگیری تدریجی كانال اینترنت در ابتدا برای معرفی محصولات بیمه ای و نرخ و شرایط آن و آموزش بیمه ای مصرف كنندگان و تدریجا با رفع مشكلات فوق الذكر فروش بیمه های استاندارد شده اشخاص از طریق اینترنت می تواند ابزار مناسبی برای عرضه بیمه با خدمات بهتر و قیمت پایین تر باشد.


مطالب مرتبط با: مفاهیم الکترونیکی ,


می توانید دیدگاه خود را بنویسید
Why does it hurt right above my heel? پنجشنبه شانزدهم شهریور 1396 08:02 قبل از ظهر
Asking questions are really pleasant thing if you are
not understanding something completely, except this article provides fastidious
understanding yet.
corettawebster.hatenablog.com شنبه چهاردهم مرداد 1396 05:29 بعد از ظهر
I'd like to find out more? I'd care to find out some additional information.
گروه نرم افزاری پرشیا تمپ سه شنبه چهاردهم اردیبهشت 1389 01:22 بعد از ظهر
Easy web design
سیستمهای مدیریتی وب سایت + مجموعه قالبهای وب سایت
مجموعه آسان وب ابزاری است قوی برای تمام کسانی که به دنبال طراحی سایت خود هستند شما با این مجموعه و حتی بدون
اطلاعات قادر به ایجاد هر نوع سایت دلخواه خود می باشد.
سلام دوست عزیز
گروه نرم افزاری پرشیا تمپ محصول جدیدی برای طراحی سایت های شما دارد
این مجموعه طراحی سایت های حرفه ای را برای کسانی که اطلاعات کمی در رابطه
با طراحی سایت دارند اسان می کند .

با مجموعه آسان وب لذت واقعی سایت دلخواه خود را تجربه می کنید و تنها با کمی اطلاعات و کمتر از پانزده دقیقه سایت دلخواه
خود را در وب ایجاد کنید و قادر خواهید بود مدیریت وبسایت خود را برعهده بگیرید و یک سایت دینامیک و هوشمند (پویا
داشته باشید که تنها با چند کلیک ساده بطور دلخواه محیط آن را ویرایش کنید و مطلب مورد نظرخود را در آن قرار دهید

کل این مجموعه (نسخه حرفه ای ) در 27 دی وی دی عرضه شده که شامل هزاران قالب وبسایت آماده با سورس آنها می باشد که
توضیحات و محتوای هر سی دی در این دفترچه به همراه راهنمای نصب و آموزش برخی از این سیستم های مدیریت محتوای
سایت بطور خلاصه درج شده است. همچنین آموزش های کامل اصول طراحی وب و کار با نرم افزارهای طراحی وب و همچنین
اصول تجارت اینترنتی هم در این مجموعه گنجانده شده است که با مرور آن می توانید بخش مورد نظر خود را در بین این مجموعه
پیدا کنید
www.persiatemp.ir
محصولات پرشیا تمپ را با آرم و برچسب مخصوص آن و بصورت اورجینال تهیه نمایید



هزاران دلار ازبهترین قالبها و اسکریپت ها در دستان شماست

بیش از 30.000 قالب آماده وب در زمینه های مختلف با سورس کامل

سری کامل و جامع قالبهای مانستراز سری زیر 1000 تا 22.000 به بالا

TemplateMonsterقالبهای سایت

گروه نرم افزاری پرشیا تمپ افتخار دارد از سال 2006 تا به امروز
بهترین ها را برای طراحی اسان وحرفه ای به شما اهدا کند
www.persiatemp.ir
و شما را دعوت میکنم برای بازدید از سایت پرشیا تمپ و

جدید ترین محصول پرشیا تمپ


مجموعه فوق العاده رازهای ترافیک
در این مجموعه شما می آموزید چگونه ترافیک وب سایت خود را به بالاترین میزان ممکن برسانید.
www.persiatemp.ir
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
 
موضوعات
نظر سنجی
نظرتان در موردوضعیت کنونی وبلاگ فناوری اطلاعات یزد چیست؟






دیگر موارد
تعداد مقالات وبلاگ :
نویسندگان وبلاگ :
آخرین بروز رسانی مقالات وبلاگ :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین زمان بازدید :

Xبستن تبلیغات