تبلیغات
وبلاگ فناوری اطلاعات یزد- Yazd IT Weblog - چگونه با اطمینان لپ تاپ و نوت بوک بخریم/ گارانتی معتبر در ایران / قسم اول
وبلاگ فناوری اطلاعات یزد نسخه جدید- مقالات خواندنی و جالب ، مجموعه مقالات فارسی و انگلیسی عمومی و تخصصی در حوزه IT و اخبار فن
چگونه با اطمینان لپ تاپ و نوت بوک بخریم/ گارانتی معتبر در ایران / قسم اول
شنبه پانزدهم خرداد 1389 ساعت 12:04 قبل از ظهر | نوشته ‌شده به توسط: محمد حسین تقوایی زحمتکش | ( نظرات )
تا چند سال پیش كمتر پیش می‌آمد كه فردی برای خرید كالایی مانند لپ‌تاپ، مانیتور یا هر كالای دیگری به بازار مراجعه و در مورد خدمات پس از فروش كالاها از فروشنده سوال كند.
برخی از نمایندگی‌های فروش معتقدند اصلا در دو تا سه سال قبل واژه گارانتی برای مصرف‌كنندگان اصطلاحی تزئینی بود و نه مصرف‌كنندگان و نه عرضه‌كنندگان كالا توجه چندانی به این موضوع مهم نمی‌كردند، اما طی سال‌های اخیر با تلاش‌هایی كه صورت گرفت، بحث گارانتی یا ضمانت كالا تا حدودی حالت جدی به خود گرفت و در این زمینه برخی از شركت‌ها از جمله آفتاب شرق، امرتات، ایران‌رهجو، چگونه با اطمینان لپ تاپ و نوت بوک بخریم/ گارانتی معتبر در ایران / قسم اولزیگورات، نقش و... تا حدودی زیادی موفق بوده‌‌اند و توانسته‌اند طی سال‌های اخیر اقدامات موثری در این زمینه داشته باشند.
با افزایش تعداد كاربران لپ‌تاپ و همچنین عرضه گسترده نمونه‌های مختلف این كالا به بازار، اگرچه كاربران این روزها می‌توانند این كالا را با قیمت پایین‌تری نسبت به سال‌های قبل خریداری كنند، اما متاسفانه با توجه به رشد آمار فروش این كالا در كشور به دلیل فقدان بسترهای لازم برای ارائه خدمات پس از فروش، كمتر برندی را می‌توان در بازار این كالا یافت كه با نام و نشان یك شركت ثابت و قدرتمند در بازار حضور یابد یا اینكه موفق به اخذ نمایندگی رسمی فروش و خدمات پس از فروش از طرف شركت مادر شده باشد.

راهنما : گارانتی ایرانی ؛ این جنس تقلبی تا زمانی كه سالم باشند، گارانتی دارند!

علت هم روشن است، كشور ما در تحریم است و به همین دلیل بر اساس اعلام كارشناسان بازار، امكان اخذ نمایندگی رسمی فروش و خدمات پس از فروش در زمینه كالاهایی نظیر لپ‌تاپ و ... وجود ندارد.
به همین دلیل طی سال‌های اخیر شركت‌های مختلفی اقدام به واردات این كالا از طریق كشورهای واسطه كرده‌‌اند و این كالاها را در بازار با گارانتی‌های مختلف به فروش می‌رسانند. گارانتی‌هایی كه اكثرا در ظاهر شركت را مجاب می‌كند به ارائه خدمات پس از فروش و در حقیقت برگه‌ای بیش نیست. البته طی یكی دو سال اخیر برخی از شركت‌های گارانتی‌كننده نیز در این مسیر تلاش‌های قابل‌ملاحظه‌ای داشته‌اند و توانسته‌اند تا حدودی اعتماد خریداران را جلب كرده و در بازار این كالا چه از لحاظ عرضه مدل و تكنولوژی‌های جدید و چه از لحاظ ارائه خدمات پس از فروش حرفی برای گفتن داشته باشند كه باز هم متاسفانه تعداد شركت‌های وارد‌كننده و گارانتی‌كننده معتبر كه به دلیل عدم دسترسی مصرف‌كننده به شركت مادر، وارد چرخه بازار شده‌‌اند، به تعداد انگشتان یك دست است و سایر شركت‌هایی كه تحت عنوان نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش فعالیت می‌كنند، آن طور كه باید از عهده تحقق تعهدات خود برنمی‌آیند.


گارانتی‌های كاغذی
تا چند سال پیش كمتر پیش می‌آمد كه فردی برای خرید كالایی مانند لپ‌تاپ، مانیتور یا هر كالای دیگری به بازار مراجعه و در مورد خدمات پس از فروش كالاها از فروشنده سوال كند.
برخی از نمایندگی‌های فروش معتقدند اصلا در دو تا سه سال قبل واژه گارانتی برای مصرف‌كنندگان اصطلاحی تزئینی بود و نه مصرف‌كنندگان و نه عرضه‌كنندگان كالا توجه چندانی به این موضوع مهم نمی‌كردند، اما طی سال‌های اخیر با تلاش‌هایی كه صورت گرفت، بحث گارانتی یا ضمانت كالا تا حدودی حالت جدی به خود گرفت و در این زمینه برخی از شركت‌ها از جمله آفتاب شرق، امرتات، ایران‌رهجو، زیگورات، نقش و... تا حدودی زیادی موفق بوده‌‌اند و توانسته‌اند طی سال‌های اخیر اقدامات موثری در این زمینه داشته باشند.

به غیر از شركت‌های مذكور، اكثر فروشندگان مراكز خرید و فروش كامپیوتر هم هنگام فروش لپ‌تاپ برگه‌ای تحت عنوان برگه گارانتی به خریدار ارائه می‌كنند و ادعا می‌كنند كه كالای خریداری شده را ظرف مدت یكسال گارانتی می‌كنند، اما تجربه ثابت كرده است كه وقتی زمان عمل به تعهدات می‌گذرد، این شركت‌ها رسما كاری انجام نمی‌دهند و برگه‌ای هم كه به خریدار زمان فروش كالا ارائه شده است، بی‌ارزش است. البته برخی از فروشگاه‌ها كه اسم و رسم شناخته شده‌تری دارند برای حفظ موقعیت خود گاه دستگاهی را كه دچار مشكل شده است، به سایر شركت‌هایی كه در زمینه ارائه خدمات پس از فروش فعالیت رسمی‌تری دارند برده و در قبال تعمیر دستگاه از صاحب كالا مبالغی دریافت می‌كنند.
یكی دیگر از اتفاقاتی كه طی سال‌های اخیر در بازار لپ‌تاپ شاهد آن هستیم، ارائه كارت‌های گارانتی با نام‌های نزدیك به نام شركت‌های شناخته شده در زمینه ارائه خدمات پس از فروش است. به گفته اسكندری، یكی از فعالان بازار، با نمادین شدن گارانتی برای مشتری برخی از واردكنندگان غیررسمی لپ‌تاپ اقدام به چاپ كارت‌هایی كردند كه تحت عنوان كارت گارانتی به مشتری تحویل می‌دهند.

به عنوان مثال شركت‌های امرتات، ایران‌رهجو و ... تبلیغات زیادی در زمینه گارانتی كرده‌‌اند و تلاش زیادی نیز برای جلب نظر مشتری می‌كنند، ولی در این بین عده‌ای از نام آنها استفاده یا بهتر بگوییم سوءاستفاده كرده و به نام شركت‌های معتبر كارت گارانتی چاپ می‌كنند و مصرف‌كننده هم با تصور اینكه كالا را با نام شركت معتبر خریده است در این بین متضرر می‌شود؛ چراكه وقتی زمان عمل می‌شود، این شركت‌ها هیچ مسوولیتی را تقبل نمی‌كنند.

گارانتی‌های طلایی
همان طور كه گفتیم طی یكی دو سال اخیر بحث ضمانت كالا و خدمات پس از فروش حالت جدی تری به خود گرفته است و هر از چند گاهی ارگان‌های دولتی از جمله بخش حمایت از حقوق مصرف‌كننده و تولیدكننده وزارت بازرگانی اقداماتی در این زمینه می‌كنند كه مقابله با ارائه‌دهندگان كارت‌های گارانتی تقلبی یكی از این اقدامات است.
ملكی، مدیر روابط‌عمومی شركت امرتات در این زمینه می‌گوید: به طور كلی لپ‌تاپ كالایی لوكس است كه ما از نظر واردات آن با تحریم مواجه هستیم و به همین دلیل هیچ شركتی در ایران نمی‌تواند ادعا كند كه نمایندگی رسمی فروش این كالا را از جانب كمپانی مادر دارد، اما با این حال تعداد معدودی از شركت‌هایی كه به فروش و ارائه خدمات پس از فروش كالاها به طور متمركز می‌پردازند و از عهده تعهدات خود بر می‌آیند، توانسته‌اند در این مسیر اعتماد و رضایت مصرف‌كنندگان را جلب كنند.

به گفته وی، امرتات نیز در راستای جلب رضایت خریداران از چهار سال قبل روی بحث خدمات پس از فروش كالای نوت‌بوك تمركز كرد و این كار را به طور تخصصی انجام داد و دفتر خدمات پس از فروش را در حوزه سخت‌افزار و نرم‌افزار در تهران راه‌اندازی كرد كه در حال حاضر این شركت لپ‌تاپ‌های سونی، توشیبا، دل، ایسر و چند برند دیگر را عرضه و بابت آنها خدمات پس از فروش ارائه می‌دهد. وی همچنین با اشاره به این نكته كه طی مدت اخیر كمپانی اسوس دفتری در منطقه راه‌اندازی كرده است و امرتات موفق به اخذ نمایندگی رسمی خدمات پس از فروش این شركت در یك سال و نیم اخیر شده است، گفت: اسوس در تایوان این مجوز را به امرتات ارائه كرده است و تمام نوت‌بوك‌های این برند از هر كجای دنیا كه به امرتات برای رفع اشكال ارجاع شوند، رفع عیب می‌شوند. وی افزود: امرتات به طور تخصصی در مورد لپ‌تاپ‌ها به مشتریان خدمات می‌دهد و در مورد تامین قطعه هم مشكلی ندارد. مدیر روابط‌عمومی شركت امرتات همچنین افزود: این شركت، دارای واحد جداگانه خدمات پس از فروش است و ظرف مدت مقرر می‌تواند از عهده تعهدات خود به مشتریان برآید و امرتات برای اولین بحث تعویض یك ماه پس از خرید را مطرح كرد و بر اساس این طرح اگر لپ‌تاپ تا یك ماه پس از خرید دچار ایراد شود، نمونه جایگزین به خریدار داده می‌شود و حتی اگر تعمیر كالا بیش از 48 ساعت به طول انجامد، به صاحب دستگاه یك دستگاه جایگزین ارائه می‌شود.


طبق اعلام ملكی، این شركت در جهت ارتقای سطح كیفی خدمات پس از فروش قابل ارائه به مشتریان درصدد ارائه كارت‌های ویژه‌ای تحت عنوان كارت گارانتی PVC به مشتریان است كه تمام اطلاعات مربوط به لپ‌تاپ و عملیات انجام شده روی آن توسط این كارت دیجیتال قابل مشاهده است.

این كارت از اواخر سال 86 برای مشتریان این شركت صادر شده است. امكان پیگیری دستگاه از طریق ارسال و دریافت پیامك، پیگیری تلفنی دستگاه و ... از سایر اقداماتی است كه برخی از نمایندگی‌های فروش لپ‌تاپ از جمله امرتات آن را انجام می‌دهند.

وی همچنین در مورد مراجعینی كه كالا را بدون گارانتی امرتات خریداری كرده‌‌اند و به این شركت برای رفع كالا مراجعه می‌كنند، گفت: ما برای رضایت مشتری اشكال لپ‌تاپ‌هایی را كه گارانتی امرتات را ندارند نیز رفع می‌كنیم، ولی بابت این تعمیرات از مشتری مبلغ تعمیر را دریافت می‌كنیم. همچنین مشتریانی كه مهلت گارانتی آنها به پایان رسیده است در اولویت هستند و در برخی از موارد به آنها بابت تعمیر دستگاه تخفیف‌هایی داده می‌شود. امیدی، مدیر فروش شركت زیگورات هم با تایید این مورد كه هیچ برندی در ایران در زمینه لپ‌تاپ نمایندگی رسمی فروش ندارد، گفت: اكثر شركت‌ها به طور غیرمستقیم نمایندگی خدمات پس از فروش و حتی فروش كالاها را می‌گیرند و قطعات یدكی نیز به طور غیر مستقیم وارد ایران می‌شوند. به گفته وی، گارانتی یكی از بحث‌های مهم در زمینه فروش كالاها و همچنین لپ‌تاپ است و زیگورات بیشترین سرمایه‌گذاری خود را در این بخش كرده است و طی مدت اخیر موفق شده است برخی از قطعات مانند باتری را با برند زیگورات سفارش تولید دهد.


به گفته امیدی، واحد خدمات پس از فروش شركت زیگورات با نیروهای متخصصی بالغ بر 50 نفر فعالیت می‌كند و دو دفتر خدمات پس از فروش نیز در شهرهای اصفهان و مشهد راه‌اندازی كرده است و قرار بر این است در یك برنامه بلند مدت پنج دفتر خدمات فروش دیگر در استان‌های خوزستان، آذربایجان غربی، شیراز و... راه‌اندازی كند. وی افزود: تمام دستگاه‌هایی كه برای تعمیر به زیگورات فرستاده می‌شوند، در دفتر خدمات پس از فروش شركت تعمیر می‌شوند و این شركت به طور تخصصی به انبار قطعه و بخش كنترل كیفیت كالا مجهز است.

مزین‌فرد، یكی از مسوولان بخش فروش شركت نقش نیز در مورد خدمات پس از فروش این شركت می‌گوید: این شركت نیز دارای واحد خدمات فروش جداگانه با نیروی متخصص است و لپ‌تاپ‌هایی كه با گارانتی این شركت به فروش می‌رسند، دارای یك ماه وارانتی و 11 ماه گارانتی هستند. وی در مورد تامین قطعات مورد نیاز برای دستگاه‌ها می‌گوید: معمولا نقش دو دستگاه در هر مدل به عنوان یدكی نگه می‌دارد و در صورتی كه كالاها با مشكل مواجه شوند، از قطعات این دستگاه‌های یدكی استفاده می‌كنند. البته در مواردی نیز نیاز به قطعه از امارات تامین می‌شود. اما در حالی كه اكثر نمایندگی فروش معتقدند هیچ شركتی نمی‌تواند نمایندگی رسمی فروش و خدمات پس از فروش را از شركت مادر اخذ كند، ایران‌رهجو در مورد شركت خود بر خلاف این موضوع معتقد است. محمد فیضی، مدیرعامل این شركت در این باره می‌گوید: ایران‌رهجو نمایندگی رسمی ملزومات كامپیوتری سونی در ایران است و ما دارای دفتر خدمات پس از فروش و همچنین دفتر فروش با پرسنل متخصص در كشور هستیم و سرویس خدمات ما در سطح جهانی است.


هزینه‌های گارانتی و تعمیر
معمولا شركت‌ها بابت تعمیر لپ‌تاپ‌هایی كه تحت گارانتی شركت هستند، مبلغی از مشتری دریافت نمی‌كنند، البته در صورتی كه ایراد اپیدمی باشد و توسط فرد و استفاده نادرست آن از دستگاه ایجاد نشده باشد. به هر حال، عمدتا دستگاه‌هایی كه از طرف كاربر و نحوه استفاده آن دچار مشكل نشده باشند، به طور رایگان تعمیر می‌شوند و برای دستگاه‌هایی كه ایراداتی مانند شكستگی lcd یا ایراداتی از این دست داشته باشند از مشتری هزینه تعمیر دریافت می‌شود. نقش، ایران‌رهجو و زیگورات و... نیز همچنین.
همچنین هزینه گارانتی برای لپ‌تاپ توسط شركت‌ها حدود 50هزار تا 60هزار تومان و در مواردی معادل 5 درصد قیمت دستگاه است، ولی زیگورات بابت گارانتی دستگاه مبلغی از مشتریان دریافت نمی‌كند.
همچنین لپ‌تاپ شما چه شامل گارانتی شود و مدت آن گذشته باشد و چه فاقد گارانتی باشد، در صورت تعمیر قطعات آن كاربر را ملزم به پرداخت هزینه می‌كند.
طبق اعلام شركت‌های گارانتی‌كننده، هزینه تعمیر LCD لپ‌تاپ بسته به سایز آن بین 100 تا 500 هزار تومان و گاه بیشتر است. ذكر این نكته لازم است كه هر چه صفحه LCD كوچك‌تر باشد قیمت آن گران‌تر است. هزینه تعویض یا تهیه شارژر لپ‌تاپ نیز بین 90 هزار تا 130 هزار تومان و هزینه تهیه باتری بین 60 هزار تا 150 هزار تومان است.
برای تعمیر كیبورد نیز مبلغی حدود 35 هزار تا 70هزار تومان بسته به خرابی كیبورد دریافت می‌شود.

داستان ادامه دارد....




می توانید دیدگاه خود را بنویسید
BHW جمعه یازدهم فروردین 1396 05:15 بعد از ظهر
Nice answer back in return of this question with solid arguments and
explaining everything concerning that.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
 
موضوعات
نظر سنجی
نظرتان در موردوضعیت کنونی وبلاگ فناوری اطلاعات یزد چیست؟






دیگر موارد
تعداد مقالات وبلاگ :
نویسندگان وبلاگ :
آخرین بروز رسانی مقالات وبلاگ :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین زمان بازدید :

Xبستن تبلیغات