تبلیغات
وبلاگ فناوری اطلاعات یزد- Yazd IT Weblog - سلامت الکترونیکی : اعتیاد اینترنتی و رایانه ای، نشانه‌ها و علائم
وبلاگ فناوری اطلاعات یزد نسخه جدید- مقالات خواندنی و جالب ، مجموعه مقالات فارسی و انگلیسی عمومی و تخصصی در حوزه IT و اخبار فن
سلامت الکترونیکی : اعتیاد اینترنتی و رایانه ای، نشانه‌ها و علائم
شنبه ششم شهریور 1389 ساعت 06:04 بعد از ظهر | نوشته ‌شده به توسط: محمد حسین تقوایی زحمتکش | ( نظرات )
اعتیاد به اینترنت یا در سطحی وسیع‌تر استفاده بیش از حد از اینترنت و رایانه در زندگی وسلامت الکترونیکی : اعتیاد اینترنتی و رایانه ای، نشانه‌ها و علائم     وابستگی به آن به صورتی که در انجام کارهای روزانه مشکلاتی پیش آید. این اختلال گونه‌ای از مشکلات روانی محسوب می‌شود که البته این طبقه‌بندی همچنان مورد تحقیق و بررسی است. فعالیت آنلاین افلاد مبتلا به این اختلال می‌تواند انجام بازی‌های رایانه‌ای، وبلاگ‌نویسی، پورنوگرافی، شبکه‌های اجتماعی یا خرید اینترنتی باشد. مخالفان این نظریه اعتقاد دارند که این نوعی عادت و رفتاری تکراری است و گونه‌ای از اعتیاد محسوب نمی‌شود.
هدف این مقاله پرداختن به چگونگی استفاده بجا و صحیح از این انبوه اطلاعات و راه‌های كنترل و درمان جست‌وجوهای نا‌خواسته و نامحدود در این دنیای مجازی خواهد بود‌. در واقع زمانی كه با دوستان مجازی خود احساس صمیمیت و راحتی بیشتری دارید تا دوستان واقعی یا آن هنگام كه نمی‌توانید از بازی‌، شرط‌بندی یا جست‌وجوی ناخواسته در اینترنت دست بكشید‌، همه و همه نشانگر آن است كه شما بیش از حد معمول گرفتار این دنیای آنلاین هستید‌.
استفاده از اینترنت در سال‌های اخیر روندی رو به رشد داشته، تا حدی كه این دنیای مجازی منابع اطلاعات و حتی سرگرمی‌های ما را نیز دگرگون كرده است‌. سرفصل خبرهای داغ آنلاین در یك چشم به هم زدن به روز می‌شود و زمان زیادی نمی‌‌برد‌، ای‌میل‌، چت و صفحات پیام‌نما و نظایر آن به شما این اجازه را می‌دهند تا با دیگر افراد در‌باره هر موضوعی، از مسائل عمده گرفته تا جزئی‌ترین مسائل‌، به گفت‌وگو بنشینید. مطمئنا همه از این فواید آشكار اینترنت آگاهیم حتی امروزه اینترنت جز جدایی‌ناپذیر حرفه بسیاری از افراد نیز شده است. پس سؤالی كه در اینجا مطرح می‌شود آن است كه ‌منظور از استفاده نادرست و اعتیادآور از اینترنت چیست‌؟
پردازش و توجه به استفاده بی‌رویه و اعتیاد‌گونه از اینترنت مبحثی‌ تقریبا جدید است و اگرچه محققان در پی تحقیقات گسترده‌ای در این زمینه‌اند‌، هنوز این اختلال در اختلالات روانشناختی طبقه‌بندی نشده است‌، با وجود این، شواهد جاری دال برآن است كه برای بسیاری از افراد استفاده ناخواسته و بی‌رویه از اینترنت منتج به تداخل در زندگی روزمره و روابطشان می‌شود.

استفاده سالم و غیرسالم از اینترنت چیست‌؟
البته جواب دقیقی برای این سؤال نخواهیم یافت زیرا كه استفاده هر فرد از اینترنت بستگی به عوامل بسیاری دارد. ممكن است شما بنا به حرفه خود نیاز به استفاده گسترده‌ای از اینترنت داشته باشید یا به خاطر ارتباط با اقوام و دوستان راه دور خود مجبور باشید دائما وارد این دنیای مجازی شوید‌. در واقع در اینگونه موارد صرف وقت زیادی در اینترنت لزوما مسئله ساز نیست. اما اگر جست‌وجوی مداوم در این دنیای مجازی شما را از روابط خانوادگی‌، شغل یا دیگر مسائل مهم زندگیتان دور سازد‌، دقیقا در همین جاست كه شما نا‌خواسته به اینترنت اعتیاد پیدا كرده‌اید‌.

نشانه‌های استفاده نا‌سالم
فردی كه به رایانه اعتیاد دارد احتمالا علائم و نشانه‌های زیر را تجربه كرده است‌:
- هنگامی كه پشت رایانه نشسته‌اید احساسی آمیخته به خوشنودی و گناه دارید‌.
- تمام تلاشتان برای محدود ساختن ساعات استفاده از اینترنت بی‌نتیجه مانده است‌.
- ساعات پرداختن به امور شخصی خود را در پشت رایانه صرف می‌كنید.
- به دوستان‌، خانواده و مسئولیت‌هایتان به خاطر بودن در دنیای مجازی
پشت پا می‌زنید.
- در مورد ساعات جست‌وجو در اینترنت به خانواده یا رئیس خود دروغ می‌گویید.
- هنگامی كه خطوط ارتباطی قطع شده یا محدود شود احساس ناراحتی‌، افسردگی و بی‌قراری می‌كنید‌.
- در زمان دلمشغولی‌های فكری و ذهنی ساعات متمادی را پشت رایانه می‌گذرانید‌.
- و‌بالاخره هنگامی كه پشت رایانه خود نیستید دائما به استفاده مجدد از آن فكر می‌كنید‌.

عوامل محرك در ایجاد اعتیاد به اینترنت
- اگر از اضطراب و ناراحتی‌های اعصاب رنج می‌برید: ممكن است در این شرایط به خاطر مشغول نگاه داشتن ذهن و فكر خود به استفاده بی‌حد و حصر از اینترنت رو آورید.
- اگر شما افسرده هستید: اینترنت می‌تواند مفری برای دوری از احساساتی نظیر دلمردگی و بی‌حوصلگی باشد اما به خاطر داشته باشید استفاده بی‌حد و حصر از رایانه مطمئنا شرایط را سخت‌تر خواهد كرد زیرا تنها باعث انزوا و گوشه‌گیری بیشتر شما خواهد شد.
- اگر اعتیاد به دیگر مسائل دارید‌: بسیاری از افرادی كه به اینترنت وابستگی بیش از حد دارند از دیگر مسائل نظیر اعتیاد به داروهای روانگردان‌، شرط بندی و... رنج می‌برند.
- اگر كه قادر به برقراری روابط سالم اجتماعی نیستید‌: معتادان به اینترنت اغلب از چت‌روم‌ها، پیام‌ها یا بازی‌های آنلاین به‌عنوان راهی مطمئن برای ایجاد رابطه جدید سود می‌برند.
- اگر در سن جوانی و نوجوانی هستید: اصولا جوانان به‌دنبال اجتماعاتی هستند كه در آن احساس صمیمیت و راحتی بیشتری داشته باشند و فضای مجازی این فضا را در اختیار آنان می‌گذارد‌.

- اگر كه كم تحرك یا كمتر از حد معمول فعالیت دارید‌: به‌عنوان مثال ممكن است دچار ناتوانی یا معلولیت بوده و یا والدین كودكان خرد‌سالی باشید كه ترك خانه و پرداختن به فعالیت‌های اجتماعی را دشوار كرده است‌.

كمك به خویش برای شكستن اعتیاد به اینترنت
اگر كه متوجه شدید در استفاده از اینترنت دچار مشكل شده‌اید راه سختی را در پیش دارید‌. در اینجا به پیشنهاد و راه‌حل‌هایی چند برای بازگشت به زندگی متعادل و سالم‌ می‌پردازیم. در واقع اگرچه خود شما نقش مهمی را در این میان ایفا می‌كنید حمایت روحی و عاطفی دیگران نیز بسیار حائز اهمیت خواهد بود زیرا برگشت به عادات قبلی مخصوصا در زمانی كه مداوما از اینترنت برای كارتان استفاده می‌كنید‌، راحت‌تر و آسان‌تر از آن است كه حتی فكرش را كنید‌.
- هر نوع مشكلی نیاز به درمان و بررسی دارد‌: مسائلی نظیر افسردگی و اضطراب نیاز فوری به درمان و حمایت از جانب دیگران خواهد داشت‌. پس هر چه زودتر به یك روان درمانگر مراجعه كنید‌.
- روابط اجتماعی خود را گسترش دهید‌: هر چه ارتباط اجتماعی شما قوی‌تر و گسترده‌تر باشد نیاز كمتری به استفاده از اینترنت برای برقراری روابط اجتماعی خواهید داشت‌. ساعاتی را كه در هفته صرف استفاده نامعقول از اینترنت و رایانه می‌كنید برای خانواده یا همسر خود كنار بگذارید‌. اگر كه فردی خجالتی هستید سعی كنید در گروه‌هایی عضو شوید كه علایق مشتركی با آنها دارید؛ گروه‌های كتابخوانی یا كلاس‌های ورزشی محیطی مطمئن را برای ارتباط شما با دیگران پدید آورده و باعث می‌شود زنجیره‌های ارتباطی شما مستحكم شود‌.

عادات استفاده از اینترنت را پله به پله تغییر دهید
- جدولی تهیه كنید و ساعات استفاده غیرضروری خود را در آن درج كنید‌، توجه كنید كه چه ساعاتی از روز بیشترین گردش را در اینترنت داشته و چه مسائلی باعث می‌شود شما بیش از حد وقت خود را در اینترنت بگذرانید‌.
- در هنگام استفاده از اینترنت برای خود هدف‌گذاری كنید‌.
- برنامه‌ای برای روزهای مشخص‌، زمان مشخص و یا خاموش كردن رایانه در ساعات معینی از شب‌، بگذارید‌.
- استفاده از اینترنت را با فعالیت‌های سالم مبادله كنید‌. اگر كسل و تنها هستید امتناع از وارد شدن به این دنیای مجازی مطمئنا بسیار دشوار است. برنامه‌هایی برای پر كردن ساعات خود جست‌وجو كنید نظیر ناهار خوردن با همكارانتان‌، رفتن به كلاس‌های مختلف یا دعوت دوستان و آشنایان‌.

كمك به نوجوانان و جوانان برای حل این معضل
اگر شدیدا كودك یا نوجوان خود را در استفاده از اینترنت محدود می‌كنید، ممكن است مخفیانه به انجام این كار بپردازند و چه بسا بیشتر به آن اعتیاد پیدا كند‌. بر استفاده فرزندتان از اینترنت نظارت كنید و به او درصورت نیاز یاری دهید.
- فرزندتان را به دیگر فعالیت‌های مورد علاقه‌اش ترغیب كنید.
- محدوده‌های مشخصی برای فرزندتان بگذارید. مطمئن شوید كه رایانه در جای مناسبی از خانه است كه شما می‌توانید روی فعالیت‌های آنلاین كودكتان نظارت چشمی داشته باشید‌. ساعات آنلاین او را محدود كنید و پرداختن به رایانه را منوط به انجام تكالیفش بدانید‌.
- درباره مشكلات كودكتان با او گفت‌وگو كنید. استفاده مدام از اینترنت نشانه مشكلات عمقی‌تری است‌. آیا به تازگی كودكتان با مشكلاتی نظیر تغییر یا طلاق روبه‌رو شده كه باعث استرس او شده است؟
و در آخر دوباره خاطرنشان می‌كنیم كه مراجعه به یك روانشناس راه‌حل مناسبی برای حل و درمان این معضل خواهد بود.
منبع: helpguide.org
ترجمه: ساناز سرابی
ناشر: همشهری





می توانید دیدگاه خود را بنویسید
BHW پنجشنبه بیست و چهارم فروردین 1396 04:46 قبل از ظهر
wonderful issues altogether, you simply gained a emblem new reader.

What would you suggest in regards to your put up that you made
a few days in the past? Any certain?
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
 
موضوعات
نظر سنجی
نظرتان در موردوضعیت کنونی وبلاگ فناوری اطلاعات یزد چیست؟






دیگر موارد
تعداد مقالات وبلاگ :
نویسندگان وبلاگ :
آخرین بروز رسانی مقالات وبلاگ :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین زمان بازدید :

Xبستن تبلیغات