تبلیغات
وبلاگ فناوری اطلاعات یزد- Yazd IT Weblog - راهنمای خرید: ترفندهای خرید و فروش محصولات دیجیتالی: قسمت اول
وبلاگ فناوری اطلاعات یزد نسخه جدید- مقالات خواندنی و جالب ، مجموعه مقالات فارسی و انگلیسی عمومی و تخصصی در حوزه IT و اخبار فن
راهنمای خرید: ترفندهای خرید و فروش محصولات دیجیتالی: قسمت اول
سه شنبه چهاردهم تیر 1390 ساعت 07:38 بعد از ظهر | نوشته ‌شده به توسط: محمد حسین تقوایی زحمتکش | ( نظرات )
در مقاله نیم نگاهی خواهیم داشت به ترفندهای خرید و فروش تجهیزات الکترونیکی، وسایل دیجیتالی و محصولات راهنمای خرید: ترفندهای خرید و فروش محصولات دیجیتالی: قسمت اولفناوری اطلاعات که می توان شامل رایانه(کامپیوتر)، لپ تاپ، نوت بوک، گوشی تلفن همراه، آی ی پاد و دیگر لوازمروز دنیای دیجیتال شود....

اگر برای خرید تجهیزات به بازارهای شلوغ و پر رنگ و برق دیجیتال مراجعه کرده باشده حتمی با دیدن و شنیدن این شعارها كه پشت ویترین فروشگاه‌ها نصب شده است ربرو شده اید،
علاوه بر آن فروشندگان نیز با حالتی خیرخواهانه بیان می‌كنند سردرگم شده اید که در قدم اول كه واقعا خرید از كدام فروشگاه یا شركت به نفع شما است.
حال اگر در انتخاب فروشگاه کمی ریسک کرده  وارد یكی از فروشگاه‌هایی شوید كه به نظر می‌رسد موجودی‌اش كامل‌تر است و كالاهایش را ارزان‌تر از دیگران به فروش برساند یا برعکس با ظاهری شیک و آراسته لیست قیمت به شما میدهد .
 لیست قیمت  را از فروشنده می‌گیرد و زل می‌زند به آن یا اینکه فیلسوفانه در مورد آن تحلیل می کنید  و مهم نیست که خودتان یا فروشنده بفهمد که کوچکترین اطلاع از کامپیوتر یا لپ تاپ و موبایل یا آی پی ندارید یا دارید.
در اینجا میخواهیم ترفندهای رایج که برخی به عنوان اصول بازاریابی بازار دیجیتال محسوب میشود را ارایه دهیم تا بتوانید کمی بیشتر با حرفها و گویشهای فروشندگان آشنا شوید، شاید بتوانید خرید خوبی داشته باشید. مبارک باشد.

«خرید مطمئن، قیمت مناسب»، «از ما بخرید، برنده‌اید»، «فروش زیر قیمت بازار، با گارانتی معتبر» و «در ازای خرید یك لپ‌تاپ یك پدخنك كننده، یك كیف لپ‌تاپ یا ... از ما هدیه بگیرید» و گیج شده است. حق هم دارد.

شما بودید با دیدن و شنیدن این شعارها كه پشت ویترین فروشگاه‌ها نصب شده است و علاوه بر آن فروشندگان نیز با حالتی خیرخواهانه بیان می‌كنند سردرگم می‌شدید كه واقعا خرید از كدام فروشگاه یا شركت به نفع شما است. وارد یكی از فروشگاه‌هایی كه به نظر می‌رسد موجودی‌اش كامل‌تر است و كالاهایش را ارزان‌تر از دیگران به فروش برساند می‌شود. لیست قیمت لپ‌تاپ را از فروشنده می‌گیرد و زل می‌زند به آن.
در این بین به محاوره فروشنده با فرد دیگری كه برای خرید لپ‌تاپ آمده است گوش می‌كند: «این همان چیزی است كه شما می‌خواهید. قیمتش هم مناسب است. اگر بخواهید یك گیگابایت رم به آن اضافه می‌كنم تا ببینید سرعتش چقدر بالا می‌رود. یك تخفیف ویژه هم به شما می‌دهم تا دست خالی از فروشگاه خارج نشوید.» خریدار من و منی می‌كند و می‌گوید: «من نمی‌خواهم این‌قدر برای خرید لپ‌تاپ هزینه كنم. این لپ‌تاپ گران است.» خلاصه طی یك مكالمه 10 دقیقه‌ای فروشنده، خریدار را مجاب می‌كند كه صرف 200 هزار تومان هزینه بیشتر به معنی انجام امور با سرعت بیشتر و كیفیت بالاتر است و ...
با خود می‌گوید، واقعا فروشندگی، آن هم در بازار كامپیوتر حوصله می‌خواهد. باید مشتری را راضی به خرید كنی. از محاسن دستگاه بگویی و مدل‌های مشابه یا بهتر را پیشنهاد دهی و مهم‌تر از همه اینها بفهمی خریدار چه می‌خواهد. همه اینها نیازمند اطلاعات زیاد و صبر و حوصله فراوان است. اما آیا واقعا تمام فروشندگان از چنین مهارت‌هایی برخوردارند؟ یا از روش‌های دیگری برای فروش كالاهایشان استفاده می‌كنند؟

تكنیك‌های فروش در بازار كامپیوتر
معمولا فروشندگان در هر صنفی از ابزارهای زبانی برای ترغیب خریدار به خرید استفاده می‌كنند. در بازار كامپیوتر هم به همین صورت است.
فروشندگان از تكنیك‌های خاصی برای به فروش رساندن كالاها استفاده می‌كنند كه البته حاضر به پذیرش این موضوع نیستند و معتقدند هدف آنها ارائه اطلاعات درست به مشتری به منظور انتخاب كالای مناسب است.
اما برخی از فعالان بازار كه دل پردردی از اقدامات برخی از كسبه به منظور جلب نظر مشتری دارند، ادعا می‌كنند، برخی از فروشندگان با زیر فروشی و ارائه اطلاعات نادرست به خریدار نه تنها باعث بی‌اعتمادی خریداران به بازار و كسبه می‌شوند، بلكه تعادل بازار را چه از لحاظ قیمت و چه از لحاظ عرضه و تقاضا به هم می‌زنند. حتی اقدام برخی از فروشندگان باعث می‌شود گروه دیگری از فروشندگان به گران‌فروشی متهم شوند. فروش كالای مرجوعی، زیر فروشی، ارائه لیست قیمت‌های غیرواقعی به منظور جلب نظر خریدار، فاكتورسازی، ارائه اطلاعات نادرست به خریدار و.... از مسائلی است كه برخی از فعالان بازار به آن اشاره كردند و معتقدند این اقدامات از جانب گروهی از فروشندگان باعث می‌شود اعتبار بازار و فروشندگان زیر سوال رود. در این گزارش ما به برخی از تكنیك‌های فروش كالاهای حوزه كامپیوتر كه در بازار رایج است اشاره كرده‌ایم.

هر چقدر پول بدهی آش می‌خوری
شاید برای شما هم پیش آمده باشد كه برای خرید كالایی مانند لپ‌تاپ، چاپگر، موس و كیبورد یا هر كالای دیگری یك بودجه معین در نظر بگیرید و راهی مراكز خرید و فروش كامپیوتر شوید، ولی بابت خریدی كه انجام داده‌اید بیشتر از آنچه در نظر داشته‌اید هزینه كرده باشید.
البته این موضوع در بازار لپ‌تاپ محسوس‌تر است.
فعالان بازار با این دلایل كه یك نمونه با قابلیت‌تر شما را در انجام بهتر و ساده تر امور كمك می‌كند، قدری بیشتر هزینه كن یك كالای بهتر بخر و... شما را مجاب می‌كنند تا بابت خرید یك كالای گران‌تر هزینه كنید.
برخی از فعالان بازار نیز ادعا می‌كنند كه مدل مورد نظر شما در بازار كمیاب است و مدل دیگری را پیشنهاد می‌كنند كه البته پس از كمی جست‌وجو مشخص می‌شود كه آن مدل اصلا جزو كمیاب‌های بازار نیست. گاه نیز پیش می‌آید كه فروشنده با این دلیل كه مدل انتخابی شما یك مدل قدیمی است و ممكن است تا یك سال دیگر قطعات آن بابت تعمیر یا ارتقا در بازار یافت نشود، شما را به خرید یك مدل جدیدتر و البته گران‌قیمت تر تشویق می‌كنند كه انصافا این راهنمایی‌های فروشندگان، حتی اگر خدای ناكرده در جهت منافع خودشان باشد مورد پذیرش خریداران واقع می‌شود. به هر حال برخی از فروشندگان با استناد به این ضرب‌المثل قدیمی كه هر چقدر پول بدهی آش می‌خوری، خریدار را به خرید كالای گران تر تشویق می‌كنند.

بازی‌های قیمتی
ارائه لیست قیمت‌های غیرحقیقی از سوی برخی از فروشندگان، یكی از معضلاتی است كه اكثر خریداران نسبت به آن گله‌مندند. بر اساس اعلام برخی از فعالان بازار، گروهی از فروشگاه‌ها با ارائه لیست قیمت‌های غیر واقعی كه اكثرا مقابل مراكز خرید و فروش كامپیوتر به مراجعین ارائه می‌شود نظر خریدار را جلب می‌كنند. ولی وقتی خریدار برای خرید به فروشگاه مراجعه می‌كند با این دلایل كه روی فلان دستگاه یك گیگابایت رم اضافه شده است، مدت گارانتی این دستگاه طولانی‌تر است، یا اینكه قیمت در لیست اشتباه درج شده است مواجه می‌شود. جالب اینجا است كه برخی از فروشندگان در ابتدا قیمت را در حدی اعلام می‌كنند كه نظر موافق خریدار جلب شود. ولی وقتی پای حساب و كتاب به وسط می‌آید و پلمب جعبه باز می‌شود ادعا می‌كنند قیمت بالاتر است و خریدار از ابتدا قیمت را اشتباه شنیده است. اكثر مواقع هم با احتساب یك تخفیف دو درصدی سر و ته قضیه را هم می‌آورند. برخی از فروشندگان نیز در صورتی كه كالایی را در لیست موجودی خود نداشته باشند، آن را از همكار خود با قیمت پایه می‌خرند و سودی كه باید عاید خود و همكارش شود را از مشتری بی‌خبر از همه جا مطالبه می‌كنند.
برخی نیز با این ادعا كه مالیات بر ارزش افزوده از آنها اخذ می‌شود سه درصد روی قیمت كالا می‌كشند.

كاهش قیمت با شرایط خاص
به نظر می‌رسد ارائه پروموشن و هدایا ضمن فروش طی مدتی كه در بازار رواج داشت، نتوانست نتیجه مثبتی در بازار كامپیوتر ما داشته باشد. چرا كه طی مدت اخیر اكثر فروشندگان ارائه این هدایا را از برنامه خود حذف كرده‌اند و در عوض به ارائه تخفیف به خریدار روی آورده‌اند. شاید بگویید در این صورت سود فروشنده در حد قابل توجهی كاهش خواهد یافت، اما اشتباه می‌كنید.
به گفته برخی از فعالان بازار، گروهی از فروشندگان با بهانه ارائه تخفیف به مشتری وی را به روش‌های خاصی برای خرید كالاهای جانبی مانند موس، كیف و.. ترغیب می‌كنند. به گفته وی، یك خریدار سعی می‌كند همه كالاهای مورد نیاز خود را از یك فروشگاه تهیه كند تا بتواند بابت خرید تخفیف بیشتری از فروشنده بگیرد. به این ترتیب فروشندگان با آگاهی از این موضوع سعی می‌كنند خریدار را با اعلام قیمت‌های پایین به فروشگاه بكشند و به این ترتیب وی را مجاب می‌كنند تا كالاهای جانبی را خریداری كند. به گفته بهنامی، یكی از فعالان بازار گاه پیش می‌آید كه یك فروشنده لپ‌تاپ، كالا را با سود كمتر به فروش برساند تا به این ترتیب نظر مشتری را برای خرید كالاهای جانبی جلب كند و به این ترتیب سود خود را از محل فروش تجهیزات جانبی جبران كند.

هزینه نصب نرم افزار
خریداران گوشی تلفن همراه، لپ‌تاپ و آی‌پد معمولا هنگام خرید كالا، نسبت به نصب نرم‌افزارهای مختلف، از نرم‌افزارهای امنیتی گرفته تا برنامه‌های مختلف هزینه می‌كنند، اما گاه بر اثر بی‌اطلاعی یا بی‌دقتی كلاه سرشان می‌رود. چگونه؟ برخی از فعالان بازار ادعا می‌كنند، گروهی بابت نصب نرم افزار روی كالاهای مذكور هزینه‌های مختلفی از خریدار اخذ می‌كنند كه گاه این نرم‌افزارها قفل شكسته هستند، ولی به مشتری اعلام می‌شود كه نرم افزار اورجینال روی دستگاه نصب شده است. اكثر خریداران هم به دلیل بی‌اطلاعی نمی‌توانند تشخیص دهند كه نرم افزار نصب شده اورجینال است یا قفل شكسته. حتی برخی از خریداران متوجه نمی‌شوند كه نرم افزار روی دستگاهشان نصب شده است یا خیر. البته این موضوع در بازار گوشی تلفن همراه محسوس‌تر است.

فروش كالای مرجوعی، سرقتی و پشت ویترینی
این را فراموش نكنید كه هیچ ارزانی بی دلیل نیست. پس اگر دیدید كه فروشنده‌ای كالای خود را 20 تا 30 و حتی گاه 50 درصد ارزان تر از سایر فروشندگان می‌فروشد به آن شك كنید.
چرا كه برخی از افراد سودجو كالاهای سرقتی یا مرجوعی را با قیمت پایین به فروش می‌رسانند كه متاسفانه فعالان بازار ادعا می‌كنند به دلیل افزایش سرقت كالاهای آكبند، به ویژه لپ‌تاپ از پیك موتوری‌ها معمولا نمونه‌های سرقتی آكبند قابل شناسایی نیستند و به راحتی در بازار به فروش می‌رسند. همچنین برخی از فروشندگان نمونه‌های پشت ویترین را با قیمت پایین‌تر به فروش می‌رسانند كه این نمونه‌ها معمولا بدون گارانتی هستند و به دلیل ضرب خوردگی و تست خریداران دچار مشكل می‌شوند.

حرف آخر
فعالان بازار معتقدند رمز ادامه حیات در بازار كامپیوتر، استفاده از تكنیك‌هایی است كه باعث افزایش میزان فروش آنها شود. اما برخی از فعالان بازار از روش‌هایی برای افزایش میزان فروش خود استفاده می‌كنند كه بر پایه بی‌اطلاعی مصرف‌كنندگان صورت می‌گیرد .برخی از فعالان بازار معتقدند دیگر مانند سابق شرط فعالیت در بازار كامپیوتر داشتن سرمایه كافی نیست، بلكه یك فروشنده باید اطلاعات كافی، قدرت مجاب كردن خریدار و سمت و سو دادن به خواسته‌های وی را داشته باشد.'



ترفندهای فروش محصولات دیجیتالی: به فروشندگان اعتماد کنیم؟
نوشته: مریم عسگری
منبع: دنیای اقتصاد




می توانید دیدگاه خود را بنویسید
BHW جمعه بیست و پنجم فروردین 1396 10:42 قبل از ظهر
I am not sure where you're getting your info,
but good topic. I needs to spend some time learning much more or understanding more.
Thanks for magnificent information I was looking for this
info for my mission.
manicure سه شنبه بیست و دوم فروردین 1396 01:54 قبل از ظهر
Hello, this weekend is pleasant designed for me, since this point in time i am reading this great
informative paragraph here at my residence.
manicure دوشنبه بیست و یکم فروردین 1396 06:54 بعد از ظهر
Very soon this site will be famous among all blog
people, due to it's good articles or reviews
manicure دوشنبه بیست و یکم فروردین 1396 11:59 قبل از ظهر
Hi there, of course this article is in fact good and
I have learned lot of things from it on the topic of blogging.

thanks.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
 
موضوعات
نظر سنجی
نظرتان در موردوضعیت کنونی وبلاگ فناوری اطلاعات یزد چیست؟






دیگر موارد
تعداد مقالات وبلاگ :
نویسندگان وبلاگ :
آخرین بروز رسانی مقالات وبلاگ :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین زمان بازدید :

Xبستن تبلیغات