وبلاگ فناوری اطلاعات یزد نسخه جدید- مقالات خواندنی و جالب ، مجموعه مقالات فارسی و انگلیسی عمومی و تخصصی در حوزه IT و اخبار فن
وبلاگ چیست ؟ آشنایی کاربرد عمومی و خصوصیات و کارکردها وبلاگها(قسمت دوم)
شنبه ششم اسفند 1384 ساعت 07:02 قبل از ظهر | نوشته ‌شده به توسط: م . م .ت /۳/ | ( نظرات )

 

 وبلاگ چیست ؟ آشنایی  کاربرد  عمومی و خصوصیات و کارکردها وبلاگها(قسمت دوم)

در قسمت وبلاگ چیست ؟ آشنایی   مفهوم و تعریف وبلاگ و خصوصیات عمومی وبلاگها(قسمت اول)  با  مفهوم  وبلاگ و برخی ویژگی های مهم وبلاگها آشنا شدیم . در بخش دوم در این گفتار فن آوری اطلاعات یزد به بررسی كاربرد وبلاگ ها ، نقش فن آوری های اطلاعات و ارتباطات در توسعه وبلاگ ها  ، خواهیم پرداخت .

حال کاربردهای وبلاگ را در این گفتار دنبال می کنیم دو نکته حایز اهمیت است اول این گفتار مستقل از قسمت اول تنظیم شده است و مطالعه وبلاگ چیست ؟ آشنایی   مفهوم و تعریف وبلاگ و خصوصیات عمومی وبلاگها(قسمت اول) الزامی به نظر نمی رسد و نکته دوم دوم اینکه در نوع تعریف کارکردهای وبلاگ اتفاق نظر نیست بدیهی است در این گفتار و گفتارهای آینده از نگاه کارشناسان و باسابقه های وبلاگ نویسی بدین موضوع می نگریم

مقالات مرتبط

 

»» وبلاگ چیست ؟ آشنایی   مفهوم و تعریف وبلاگ و خصوصیات عمومی وبلاگها(قسمت اول)

وبلاگ چیست ؟ آشنایی  کاربرد  عمومی و خصوصیات و کارکردها وبلاگها(قسمت دوم)

تعریف وبلاگ 

هر وبلاگ ، یك فضای اینترنتی است و نویسنده آن كه به بلاگر یا وبلاگر معروف است وبلاگ چیست ؟ آشنایی  کاربرد  عمومی و خصوصیات و کارکردها وبلاگها(قسمت دوم)این فضا را با آمیزه ای از خاطرات، خبرها و لینك هایی كه دوست دارد، پر می كند.

نویسندگان وبلاگ ها حكم راهنماها را در مناطق كوهستانی اینترنت دارند. درست است كه آنها هر روز تجارب شخصی یا خاطرات خود را برای دیگران بازگو می كنند اما همین كه به لینك دهی رو می آورند تبدیل به راهنما می شوند. این بلاگرها اعلام موضع هم می كنند و گاه و بی گاه نظرات خود را در مورد مهمترین رویدادها بیان می كنند. پس از این جنبه هم می توان آنها را ابزارهای چك كردن واقعیت ها قلمداد كرد.

 

كاربرد وبلاگ ها

وبلاگ ها دارای مزایا و دستاوردهای متعددی می باشند كه به برخی از آنان اشاره می گردد :

انتخاب مطلب ( داده ) :

 میزان تولید و نشر اطلاعات در سطح جهان به سرعت در حال پیشرفت بوده  و روندی كاملا" تصاعدی را طی می نماید . بدیهی است در چنین وضعیتی ، حتی امكان مطالعه بخش اندكی از آنان نیز وجود نداشته و ما مستلزم استفاده از روش ها و مكانیزمهائی به منظور فیلترینگ اطلاعات و یافتن اطلاعات مورد نظر در یك رابطه خاص بدون از دست دادن منبع ارزشمند و محدود زمان می باشیم  . وبلاگ ها با تمركز بر روی یك موضوع خاص می توانند بستری مناسب برای ارائه اطلاعات را فراهم نمایند . با مطالعه و خواندن مطالب منتشر شده بر روی یك وبلاگ كه توسط فردی با علایق مشترك با شما تهیه و منشتر شده است ، احتمال یافتن مطالب مورد نظر در زمانی معقول فراهم می گردد.

 با تركیب و جمع بندی مطالب منتشر شده در ارتباط با یك موضوع خاص از  چندین وبلاگ انتخابی، می توان به مجموعه ای از اطلاعات مورد علاقه، دست یافت . با توجه به اینكه وبلاگ ها خلاصه ای از سایر موضوعات مربوط به دیگران را نیز ارائه می نمایند ، آنان یك دید اطلاعاتی مناسب  در ارتباط با یك موضوع را به مخاطب خود منتقل می نمایند. مطالب و موضوعاتی كه در چندین وبلاگ مورد توجه قرار می گیرد به خواننده امكان آگاهی از  نقطه نظرات چندین وبلاگ نویس  را در ارتباط با یك موضوع خاص ، خواهد داد . بدین ترتیب خواننده  قبل از مطالعه تمام مطلب ، دید مناسبی نسبت به آن را پیدا نماید . به  فرآیند فوق ، triangulation  گفته می شود .

مدیریت دانش و تجارب شخصی  :

محتویات وبلاگ  به منزله یك بایگانی از افكار و اندیشه های وبلاگ نویسان آن بوده كه در مقاطع زمانی متفاوتی نوشته شده و  در صورت نیاز به اطلاعاتی خاص می توان با استفاده از مراكز جستجو  و بر اساس یك كلید واژه خاص  به آنان مراجعه نمود. وجود لینك ها ی متعدد مرتبط با یك موضوع خاص كه توسط مولف یك وبلاگ مشخص می گردد ، امكان دنبال نمودن وضعیت موجود در رابطه با یك موضوع خاص را در اختیآر علاقه مندان قرار می دهد .

ارتباط دو سویه :

همانگونه كه در بخش قبل  اشاره گردید ، وبلاگ ها به محیط و یا رسانه محاوره ای برای مباحث عمومی و تخصصی  تبدیل و امكان تعامل اطلاعاتی بین وبلاگ نویسان و خوانندگان از یكطرف و خوانندگان با خوانندگان از طرف دیگر فراهم می گردد . ویژگی فوق از ماهیت دوطرفه بودن وب به نحو احسن استفاده و آن را در جهت اهداف خود بكار می گیرد.

جامعه شبكه ای :

پدیده وبلاگ نویسی فرصت ها و پتانسیل های  مناسبی را در جامعه شبكه ای ، ایجاد می نماید. نویسندگان وبلاگ ها به مرور زمان توسط خوانندگان خود شناخته خواهند شد. بدین ترتیب آنان در معرض فرصت هائی قرار خواهند گرفت كه شاید هرگز تصور آن را نمی كردند. در جامعه شبكه ای هر شخص می تواند دارای سهمی در تولید و ارائه اطلاعات داشته باشد و خود نیز می تواند از دستاوردهای اطلاعاتی دیگران استفاده نماید. شبكه فوق نظیر شبكه های نظیر به نظیر بوده كه یك كامپیوتر می تواند در یك لحظه از منابع موجود بر روی سایر كامپیوترها استفاده نماید و هم می تواند منابع مورد نظر بر روی سیستم خود را جهت استفاده در اختیار سایر كامپیوترها قرار دهد . جامعه شبكه ای دارای ایستگاههائی ( انسان ) است كه در آن هر یك سهمی در تولید و ارائه اطلاعات  و استفاده از اطلاعات دیگران را بر عهده خواهند داشت .

روتینگ اطلاعات یا گردش در اطلاع رسانی

 وبلاگ ها دارای تاثیری مثبت در خصوص چرخش آزادنه اطلاعات در یك جامعه اطلاعاتی می باشند . خواننده و نویسنده یك وبلاگ اغلب به یك جامعه و یا سازمان یكسان تعلق نداشته و برای ارتباط بین آنان مرز خاصی وجود نخواهد داشت . بدین ترتیب ما شاهد تقابل افكار ، اندیشه ها در یك مقیاس گسترده و جهانی بوده كه زمنیه یك جامعه اطلاعاتی را ایجاد می نماید .

 ایجاد چنین روابطی در دنیای خارج از وبلاگ امری مشكل و گاها" غیر ممكن است .

فن آوری و  وبلاگ 

فن آوری ها و مهارت های لازم در خصوص وبلاگ ها  به سرعت در حال تغییر و تحول می باشد.علت این همه سرعت را می توان در عوامل زیر جستجو نمود : 

عدم وجود انحصار  :

عملیات یك وبلاگ به یك نرم افزار خاص و انحصاری و یا امكاناتی كه صرفا" در اختیار یك سازمان خاص است ، وابسته نمی باشد. وبلاگ نویسان در حوزه عملكرد وبلاگ خود دارای آزادی عمل مناسبی می باشند و در هر زمان می توانند شكل ظاهری ، لی اوت و یا محتویات  آن را تغییر داده و یا ویژگی های جدیدی را بدون كسب اجازه یك مقام خاص به آن اضافه نمایند. .وبلاگ ها بستر لازم برای خلاقیت انسان را در تمامی زمنیه ها  ارائه نموده  و هر یك از ساكنین این كره خاكی قادر به شكوفائی خلاقیت خود و آفرینش محصولات متفاوت اطلاعاتی ، خواهند بود.

تعداد و تنوع گسترده كاربران

 تمامی افرادی كه  در یك جامعه مدرن اطلاعاتی زندگی می كنند ، تمایل به انتشار تجارب خود ، استفاده از تجارب دیگران ، دریافت بازخورد سریع  نسبت به موارد منتشر شده ، ارزیابی نتایج و بهبود دانش و تجارب خود  را دارند( فردایمان بهتر از امروز و امروزمان بهتر از دیروز ) . وبلاگ ها یك شبكه ارتباطی قدرتمند را ایجاد نموده و پس از طرح یك ایده و یا موضوع جدید در وبلاگ ، شاهد حركت  سریع آن در شبكه ارتباطی  خواهیم بود.

بدین تریتب درصورت ارائه یك مطلب ارزشمند و صحیح ، امكان استفاده از آن در سریعترین زمان ممكن برای دیگران فراهم شده و در صورتی كه مطلب منتشر شده نادرست باشد ، نویسنده آن با دریافت سریع بازخوردهای مورد نظر و بررسی آنان ، می تواند اشتباه خود را در اسرع وقت تصحیح نماید.

 ارتباط شغلی وبلاگ نویسان : تعداد زیادی از وبلاگ نویسان خود پیاده كنندگان نرم افزار می باشند . در چینین مواردی آنان به عنوان وبلاگ نویس قادر به تشریح ویژگی های جدید یك محصول با كیفیتی مطلوبتر و با استفاده از فن آورهای متعدد خواهند بود .

آشنایی با مفهوم وبلاگر ( وبلاگ نویس)  

بلاگرها در واقع دیدگاه های آلترناتیو و متقابل هستند در برابر دیدگاه های رسانه های حاكم. بنابراین می توان گفت كه وبلاگ ها این كندوهای فكری و متكی به تعامل، عملاً  وارد جدال بر سر تغییر دستور جلسه و یا تغییر برجسته سازی های رسانه های نوشتاری حاكم نیز شده اند.

 این جدال چه خواسته و چه ناخواسته اكنون ادامه دارد. نه رسانه های سنتی پارادایم تمایلی به وبلاگ ها دارند و نه وبلاگ ها هیچ علاقه ای به رسانه های سنتی دارند.

به نظر می رسد توجه وبلاگ ها به رسانه های نوشتاری و غیردیجیتال فقط برای افشاگری و یا مچ گرفتن از آنهاست. بنابراین وبلاگ ها فضایی را كه رسانه های حاكم می خواهند مخاطبان را در آن محصور سازند، تغییر می دهند، در واقع مركز تقابل وبلاگ ها و رسانه های چاپی در جایی قرار می گیرد كه به آن گستره یا فضای حاكم یا بافت حاكم گفته می شود. این بافت حاكم، عملاً یك گفتمان نوشتاری است. گفتمانی كه رسانه های حاكم آن را حفظ می كنند و با ادبیاتی كه به كار می گیرند، عملاً هر وضع موجودی را مطلوب جلوه داده و باعث می شوند تا روایت رسمی هر رویداد و تحول بر اندیشه مخاطبان غلبه كند. پس نقطه ستیز وبلاگ ها و رسانه های چاپی در همین گفتمان نوشتاری است.

وبلاگ نوعی از پایگاه اینترنتی است كه می تواند ابزاری باشد در دست همگان، برای نشر محتوا در وب، حتی برای كسانی كه از وب و اینترنت كمترین اطلاعات فنی را دارند، حتی یك نفره هم می شود آن را اداره و نگهداری كرد و به تعبیری می تواند محیط كاملاً فردی و خصوصی باشد، می تواند یك ارتباط چند رسانه ای و تعاملی با مخاطب برقرار كند، در آن زمان، معنا و مفهوم بسیار با اهمیتی در مقایسه با اغلب گونه های پایگاههای وبی دارد.

وبلاگ یك فضای مجازی تر در عالم مجازی اینترنت است. اما این فضا بخشی از فضای بزرگتری است كه همه در آن نفس می كشند و یا در حقیقت حركت می كنند و جایگاه خود را در این فضا تعیین می كنند. این فضا اگرچه حجم و شكل آن توسط افراد انتخاب می شود ولی به هیچ وجه یك فضای «شخصی » به مفهوم عدم دسترسی كامل دیگران به آن نیست. بخشی از فضایی است كه همگان از آن استفاده می كنند. از طرف دیگر محتوای این فضا، هر چه باشد، كاملاً شخصی نیست. شاید به علت اینكه می توان در این فضا آزادانه حركت كرد و هرچه خواست طراحی كرد.

ادامه دارد همان موضوع بلاگرها و خصوصیات وبلاگ نویسی

مقالات مرتبط

»» وبلاگ چیست ؟ آشنایی   مفهوم و تعریف وبلاگ و خصوصیات عمومی وبلاگها(قسمت اول)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


مطالب مرتبط با: وبلاگ -وبلاگ نویسی ,

می توانید دیدگاه خود را بنویسید
 
موضوعات
نظر سنجی
نظرتان در موردوضعیت کنونی وبلاگ فناوری اطلاعات یزد چیست؟






دیگر موارد
تعداد مقالات وبلاگ :
نویسندگان وبلاگ :
آخرین بروز رسانی مقالات وبلاگ :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین زمان بازدید :

Xبستن تبلیغات
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic