وبلاگ فناوری اطلاعات یزد نسخه جدید- مقالات خواندنی و جالب ، مجموعه مقالات فارسی و انگلیسی عمومی و تخصصی در حوزه IT و اخبار فن
كلاهبرداری اینترنتی!! بازاریابی شبكه ای؟
سه شنبه بیست و چهارم آبان 1384 ساعت 06:11 قبل از ظهر | نوشته ‌شده به توسط: سردبیر الکترونیکی/۱/ | ( نظرات )

كلاهبرداری اینترنتی!!  بازاریابی شبكه ای؟

تا وقتی اینترنت هست و تا وقتی تجارت هست، استفاده از اینترنت برای تجارت ادامه خواهد داشت. تجارت الكترونیكی یكی از عمده ترین كاربردهای اینترنت در دنیا است، اما بسیاری از افراد سودجود با سوءاستفاده از این امكان، به كلاهبرداری اینترنتی می پردازند. در این گفتار به اختصار با نوعی از این کلاهبرداری آشنا می شویم !!! خواندنی است:

كلاهبرداری اینترنتی!!  بازاریابی شبكه ای؟

تا وقتی اینترنت هست و تا وقتی تجارت هست، استفاده از اینترنت برای تجارت ادامه خواهد داشت. تجارت الكترونیكی یكی از عمده ترین كاربردهای اینترنت در دنیا است، اما بسیاری از افراد سودجود با سوءاستفاده از این امكان، به كلاهبرداری اینترنتی می پردازند. در این گفتار به اختصار با نوعی از این کلاهبرداری آشنا می شویم !!! خواندنی است:

متأسفانه پیش از آنكه قانونگذاران و برنامه ریزان در ایران به فكر تدوین و تصویب قانون تجارت الكترونیكی بیفتد، سود جویان و كلاهبرداران، از امكانات منحصربه فرد این شبكه استفاده كرده و با اجرای طرحهای دهن پركن و مردم فریب، به خالی كردن جیب مردم مشغول شده اند.
دستگاههای انتظامی و قضایی نیز همواره پس از درگیر شدن بخش عمده ای از جامعه به این نوع كلاهبرداریهای اینترنتی وارد عمل شده و تنها به «بگیر و ببند» اكتفا كرده و به صدور اطلاعیه های هشدارآمیز پرداخته اند، بازندگان اصلی این گردونه بدون پایان، مالباختگانی هستند كه یا از ترس لو رفتن هویتشان و یا به خاطر حفظ اسرار شخصی و جلوگیری از مشكلات دامنگیر بعدی، حتی از تقاضای بازگشت مالشان ابا دارند. پنتاگونو، گلدكوئیست، پرایم بانك، مای سون دیاموند، تجارت الماس و چند نمونه ریز و درشت دیگر مصداقی بر این مدعا هستند و اخیراً طرحهای مشابهی در قالب شركتهای داخلی در حال اجرا است كه بحثهای ضد و نقیضی برانگیخته است، به گونه ای كه برخی آن را ادامه همان نوع كلاهبرداریها دانسته و برخی دیگر از این نوع فعالیتها، به عنوان «بازاریابی شبكه ای» و بخشی از تجارت الكترونیكی نام می برند.
منتقدان این شیوه ها، آن را نوعی «بیماری مسری» می دانند كه پس از برخورد با یكی از آنها، تغییر روش داده و به شكل های گوناگون ظهور پیدا می كنند و مدتی مردم را درگیر خود كرده و سپس با یك برخورد قضایی به فراموشی سپرده می شوند. این منتقدان، عملیات مذكور را نوعی «كلاهبرداری»  و «فریب مردم» تلقی كرده و با استناد به عقیده برخی مراجع تقلید، آن را از لحاظ شرعی نیز حرام می دانند.
اما مدافعان این شیوه ها نیز با تكیه بر ماهیت درآمدزایی این طرحها، آن را باعث رشد و شكوفایی اقتصادی و ایجاد اشتغال برای جوانان دانسته و «اینترنت» را صرفاً یك وسیله تسریع كننده و تسهیل كننده در امر تجارت واقعی فعالیت خود تلقی می كنند.اینكه كدام گروه نظر درستی دارند و جامعه بالاخره در مقابل این پدیده چه باید بكند مستلزم تعمق و تأمل كارشناسی دقیقتری است.
پدیده های مبتنی بر اینترنت همچون تجارت الكترونیكی، دولت الكترونیكی، بانكداری الكترونیكی، شهرهای الكترونیكی، نشریات الكترونیكی و جرایم اینترنتی از یكدیگر جدا نیستند، به عبارت دیگر نمی توان بخشی از این پدیده ها را وارد كرد و بخش دیگری را نادیده گرفت.
پتانسیل ها و ظرفیتهای این پدیده های جدید برای رشد و توسعه اقتصادی و علمی و اجتماعی كشور انكارناپذیر است، اما اینترنت یك شمشیر دولبه است كه هم «آدم خوبها» و هم «آدم بدها» امكان استفاده از آن را دارند.
در مورد بحث محوری ما یعنی «تجارت الكترونیكی و بازاریابی شبكه ای» این نكته را نباید نادیده گرفت كه این امر از مزایا و ویژگیهای زیر برخوردار است: گسترده و نامحدود است، مقرون به صرفه است، برای بازاریاب نه چندان جسور، خطر تحدید كنندگی كمتری دارد، سرعت و شتاب و ماجراجویی عظیمی دارد.
اما همین ظرفیتها، به «آدم بدها» هم این امكان را می دهد كه بخش بیشتری از مشتریان آزمند و طماع را در دام خود گرفتار كنند.
سیستم كنترل كننده جرایم اینترنتی در ایران نیز عملاً یا وجود ندارد و یا بسیار ضعیف و ناكارآمد است، در این زمینه می توان به «فقدان قانون جامع مبارزه با جرایم رایانه ای و اینترنتی»، «ضعف سیستم پلیسی و قضایی» و «كمبود اطلاعات و آگاهیهای عمومی و تخصصی» اشاره كرد.
اولین قانون مصوب در زمینه مالكیت فكری در ایران در سال ۱۳۱۰ تدوین شد و حدود ۴۰ سال بعد، قانون حمایت از حقوق مؤلفان و مصنفان در سال ۱۳۴۸ به تصویب رسید. قانون حمایت از حقوق پدیدآورندگان نرم افزارهای كامپیوتری نیز در ۱۰ دی ماه ۱۳۷۹ به تصویب مجلس رسید، اما آیا این قوانین به تنهایی برای برخورد با جرایم رایانه ای و اینترنتی كفایت می كند؟ و اصولاً آیا تعریف جامع و قابل قبولی كه مستند محاكم قضایی باشد از «جرم اینترنتی» ارائه شده است؟ آیا پلیس و قاضی برای برخورد با چنین جرائمی آموزش دیده اند؟ به عنوان مثال آیا هم اكنون افسران پلیس در ایران می توانند به عنوان یك كاربر در اینترنت به جستجو بپردازند و اطلاعات كشف شده را ضبط و علیه متهم در دادگاه از آنها استفاده كنند؟ نیروی انتظامی واحد خاصی را برای مبارزه با جرائم كامپیوتری تأسیس كرده است و قوه قضائیه نیز كمیته ویژه ای برای بررسی جرائم كامپیوتری و اینترنتی تشكیل داده، اما اینها گامهای اولیه در این راستا محسوب می شوند و باید تقویت شوند، بخصوص كه مشكل اصلی در فقدان قانون جامع مبارزه با جرایم اینترنتی است كه اكنون به صورت لایحه ای در راه مجلس است.
دنیای اینترنت، دنیای پیچیده، پرسرعت و گسترده ای است و در این فضای مجازی، معمولاً كلاهبردارها، سریع تر از قانونگذاران و مجریان می جنبند، آنها راهكارهای «دم به تله ندادن» را هم بلدند و از خلأهای قانونی حداكثر سوءاستفاده را می كنند. اكنون بیش از ۵/۳ میلیون كاربر اینترنتی در ایران وجود دارد، هر یك از این كاربرها، یك مشتری بالقوه برای عرصه تجارت اینترنتی هستند، شانس آنها برای درگیر شدن در یك فعالیت سالم تجاری به همان اندازه است كه شانس آنها برای یك مشتری بخت برگشته سود جویان و كلاهبرداران اینترنتی!
دولت می تواند مهمترین بسترساز تجارت الكترونیكی در ایران باشد و از این امكان اینترنتی به بهترین وجه برای تسهیل سرمایه گذاری داخلی و خارجی، جذب سرمایه های سرگردان، رونق بخشیدن به صنایع و تولید كنندگان و تحرك بازار مالی كشور استفاده كند. این كار مستلزم برنامه ریزی، سرمایه گذاری و هدایت و مراقبت سیستماتیك است برای وارد شدن به این عرصه، همه بخشهای اداری، خدماتی، مالی، صنعتی و اقتصادی كشور باید متحول شوند، مثلاً ورود به عرصه بانكداری الكترونیكی، انقلابی در بخش تجارت الكترونیك در ایران ایجاد خواهد كرد و شاید بزرگترین سد پیش روی این گونه تجارت، همین مشكل باشد. معلوم است كه ایجاد چنین تحول عظیمی، بسیار طاقت فرسا است.

 


مطالب مرتبط با: هک - هکر - کراک ,

می توانید دیدگاه خود را بنویسید
 
موضوعات
نظر سنجی
نظرتان در موردوضعیت کنونی وبلاگ فناوری اطلاعات یزد چیست؟






دیگر موارد
تعداد مقالات وبلاگ :
نویسندگان وبلاگ :
آخرین بروز رسانی مقالات وبلاگ :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین زمان بازدید :

Xبستن تبلیغات
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic