وبلاگ فناوری اطلاعات یزد نسخه جدید- مقالات خواندنی و جالب ، مجموعه مقالات فارسی و انگلیسی عمومی و تخصصی در حوزه IT و اخبار فن
کاربران اینترنتی ایران به چه موضوعاتی علاقمند هستند
شنبه بیست و هشتم آبان 1384 ساعت 05:11 قبل از ظهر | نوشته ‌شده به توسط: م . م .ت /۳/ | ( نظرات )

کاربران اینترنتی ایران به چه موضوعاتی علاقمند هستند

 

شاید این موضوع که کاربران ایرانی در دنیای اینترنت چه کلمه یا موضوعی رابیشترجستجو می کنند جالب باشد!!!  در این گفتار با استناد به آماررسمی یکی از موسسات معتبر بین المللی در این خصوص به تفکیک سخن به میان آمده که کاربران ایرانی چه کلمات و موضوعاتی را دنبال می کنند؟ قبل از اینکه این آمار حس کنجکاوی ما را اغنا کند زنگ خطری است به مدیران فرهنگی کشور و خط راهبری برای دست اندرکاران فن آوری اطلاعات ایران تا برای میلیونها کاربر ایرانی فکری اساسی و معقول بردارند البته آمار که مطالعه کنید منظورم را بهتر درک می کنید

کاربران اینترنتی ایرانی به چه موضوعاتی علاقمند هستند

شاید این موضوع که کاربران ایرانی در دنیای اینترنت چه کلمه یا موضوعی رابیشترجستجو می کنند جالب باشد!!!  در این گفتار با استناد به آماررسمی یکی از موسسات معتبر بین المللی در این خصوص به تفکیک سخن به میان آمده که کاربران ایرانی چه کلمات و موضوعاتی را دنبال می کنند؟ قبل از اینکه این آمار حس کنجکاوی ما را اغنا کند زنگ خطری است به مدیران فرهنگی کشور و خط راهبری برای دست اندرکاران فن آوری اطلاعات ایران تا برای میلیونها کاربر ایرانی فکری اساسی و معقول بردارند البته آمار که مطالعه کنید منظورم را بهتر درک می کنید

آنچه ذکر می شود نتایج یك نمونه مطالعه انجام شده توسط موسسه نیلسن نت ریتینگ این مطالعه در نوامبر  ۲۰۰۴  بر روى كاربران خانگى انجام شده است.((اطلاعاتمان واقعا به روزهست یکسال پیشتر!!!))

نگاهی به ارقام در بعد عمومی

هر كاربر به طور متوسط در ماه  ۳۰  بار در اینترنت حضور داشته است.

هر كاربر به طور متوسط در ماه  ۶۰  سایت مختلف را دیده است.

هر كاربر به طور متوسط در ماه  ۱۰۵۰  صفحه را دیده است.

هر كاربر به طور متوسط در ماه در هر بار حضور در اینترنت  ۳۵  صفحه را بازدید كرده است.

كامپیوتر كاربر در ماه به طور متوسط  ۵/۱۵  ساعت به اینترنت اتصال داشته است.

در هر نشست هر كاربر به طور متوسط  ۵۱  دقیقه در اینترنت حضور داشته است.

مدت زمان مشاهده هر صفحه  ۴۵  ثانیه بوده است.حال با استناد به این گزارش مى توان محتواى

صفحات را به گونه اى تنظیم كرد كه در زمان متوسط  ۴۵  ثانیه قابل خواندن باشند. آیا این دستاورد كوچكى است؟

از كاربران ایرانى چه خبر

طبق گزارشى كه سایت internetworldstates.com  در فوریه  ۲۰۰۵  منتشر كرده است آمار كاربران اینترنت در خاورمیانه نزدیك به  17 و نیم میلیون  میلیون نفر است و ایران با 4  میلیون و هشتصدهزار نفر كاربر رتبه اول را در خاورمیانه داراست  (۲۷  درصد). همین گزارش حاكى است كه آمار كاربران ایرانى نسبت به دسامبر  ۲۰۰۰  بالغ بر  ۱۸۲۰  درصد رشد داشته است.آمارهاى داخلى عددى بیش از  ۷  میلیون كاربر را نشان مى دهد ( مقاله قبلی ذکر شده است - )

نگاه دقیق به کاربران ایرانی  

گروه كاربران ایرانى عمدتاً جوان، كم تجربه، مذكر و مجرد هستند. نگاهى به كلمات جست وجو شده كاربران در موتورهاى جست وجوگر گوگل، اورچر و پارسیك و همین طور آمار سایت هاى پربیننده فعلى ایرانى به خوبى این موضوع را تایید مى كند. در چند سال اخیر همواره كلمات پورنو در لیست مهمترین كلمات جست وجو شده كاربران ایرانى بوده اند

 تعدد بسیار این كلمات ضمن آنكه به جوان بودن كاربران اشاره دارد نوعى انقلاب در رفتارها به دلیل آزادى در دسترسى به اطلاعات را نیز نشان مى دهد.

در حالى كه در كشورهایى نظیر آمریكا، كانادا و انگلیس موضوعاتى همچون نقشه آن كشورها، كاریابى، بانك ها، سازمان ها و ادارات دولتى، پرچم و... بیشتر جست وجو شده است اما در ایران اوضاع به گونه اى دیگر است.

قرار گرفتن عباراتى نظیر music ، chatو كلمات پورنو در صدر كلمات جست وجو شده دغدغه كاربران ایرانى را به گونه اى دیگر نشان مى دهد. این كلمات همچنین نشان مى دهند كه بیشتر وقت كاربران ایرانى در سایت هاى گروه تفریح و سرگرمى سپرى مى شود و بسیارى از آ نها جزء سایت هاى زرد هستند. شناسایى این سایت ها نیز چندان مشكل نیست: سایت هایى پر از لینك در صفحه ورودى كه لینك ها در چندین فریم مختلف دسته بندى شده اند و لینك هاى آنها تماماً در صفحه اى جدید باز مى شوند.

با این اوصاف رایج نبودن كارت هاى اعتبارى در بین كاربران ایرانى را باید به فال نیك گرفت. زیرا در صورتى كه كاربران امكان پرداخت آن لاین مى داشتند حتماً مبالغ هنگفتى ارز بابت عضویت در سایت هاى مرتبط با موضوعات مورد علاقه كاربران (عمدتاً تفریح و سرگرمى) از كشور خارج مى شد.چه آمار كلمات انگلیسى جست وجو شده و چه آمار كلمات فارسى جست وجو شده، بررسى شود نتایج اشاره شده به دست مى آید.

نتایج دیگر

برخى از موضوعات پرطرفدار كاربران ایرانى به غیر از موارد پورنو، اخبار ایران، تاریخ ایران، نقشه ایران، زنان ایران، انقلاب اسلامى ایران و سینماى ایران بوده است.

عموماً اكثر كاربران در حال حاضر مشكلى در دیدن صفحات فارسى ندارند. اما چرا عبارت «فونت فارسى» همچنان جست وجو مى شود؟ شاید به دلیل وجود سایت هایى است كه در خارج از كشور طراحى شده اند و یا بعضاً برخى سایت هاى قدیمى دولتى كه همچنان نیاز به نصب فونتى خاص دارند. البته دلایل دیگرى نیز مى توان براى آن ذكر كرد.

• «گوگل فارسى» نیز یكى از كلمات جست وجو شده پرطرفدار است. جست وجوى این عبارت به خوبى نشان مى دهد كه كاربران ایرانى با تكنیك هاى جست وجو و موتورهاى جست وجوگر به خوبى آشنا نیستند زیرا مى دانیم كه مى توانیم در گوگل حال به هر زبانى كه هست، فارسى بنویسیم و فارسى جست وجو كنیم.

• «سایت»، «سایت فارسى»، «سایت ایرانى»: به نظر مى رسد كه كاربران هنوز یاد نگرفته اند براى پیدا كردن یك سایت فارسى در زمینه مورد علاقه خود، جست وجو كردن عبارات فوق بى فایده است. زیرا یك سایت فارسى معمولاً عنوان نمى كند كه ما یك «سایت فارسى» هستیم، همین كه محتواى آن فارسى باشد خود دلالت بر همه چیز مى كند.بدین جهت نوشتم كه معمولاً متاسفانه «سایت هاى زرد» و «چیپى» پیدا مى شوند كه اینگونه خود را معرفى مى كنند. استفاده از عباراتى نظیر بهترین، اولین، بزرگترین، برترین و چه بسا «اولین ترین» نزد آنها رایج است.به این لیست عبارت هاى «بهترین سایت فارسى، سایت هاى فارسى، سایت هاى ایرانى، جوك فارسى، جك فارسى، نوشته هاى فارسى، وبلاگ فارسى و ...» را هم اضافه نمایید. البته به دلیل تازه كار بودن بیشتر كاربران تا حدودى همه موارد فوق را مى توان توجیه كرد.

مهمترین مراكز و سازمان هاى جست وجو شده، موارد زیر بوده اند: بانك ملى ایران، شركت مخابرات ایران، مركز آمار ایران، كتابخانه ملى ایران، بانك مركزى ایران، سازمان سنجش، سازمان مدیریت و برنامه ریزى، سازمان مدیریت صنعتى، سازمان گسترش، سازمان برنامه و بودجه، سازمان ثبت احوال، سازمان هواشناسى، سازمان ملى جوانان و سازمان تامین اجتماعی.

تحلیل: جست وجوى نام این ادارات و سازمان ها به فعالیت هاى آنها بستگى دارد و در پاره اى از زمان ها مردم نیاز بیشترى به برخى از آنها خواهند داشت كه طبیعتاً در میزان جست وجوها نیز تاثیر دارد. از سوى دیگر باید گفت كه ادارات و سازمان ها در بازاریابى الكترونیك ضعیف عمل كرده اند و نتوانسته اند نام سایت خود را در حافظه مخاطبان خود قرار دهند تا آنها مجبور نباشند براى هر بار مراجعه به سایت ابتدا آدرس آن را بیابند. این وضعیت درباره دانشگاه هاى كشور هم صادق است، خصوصاً دانشگاه آزاد. دانشگاه هایى كه بیشتر نامشان جست وجو شده اند عبارتند از: دانشگاه آزاد، دانشگاه تهران، دانشگاه پیام نور، دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه مجازى، دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه اصفهان.

مهمترین مقوله هاى آموزشى مورد توجه: آموزش زبان انگلیسى، PHP، ASP، فلش، سكس، جنسى، فتوشاپ، شبكه، كامپیوتر و اینترنت.

عبارت هاى مرتبط با زنان بسیار بیشتر از عبارت هاى مرتبط با مردان جست وجو شده است و در میان عبارت هاى مرتبط با زنان عبارت هایى نظیر: زنان خیابانى، حقوق زنان، شناى زنان، ورزش زنان، بارورى زنان، اشتغال زنان و مدل لباس زنان نیز به چشم مى خورد. اغلب عبارات دیگر شامل پورنو است!

در بین امامان معصوم امام زمان، امام حسین و امام رضا بیشتر از بقیه جست وجو شده است. جست وجوى عبارت «امام عادل» نیز در نوع خود جالب توجه است.

در بین اسامى افراد كه نام آنها داراى محمد، على، رضا، حسین و مهدى بوده اند، نام هاى زیر بیشتر مورد توجه بوده اند (نام معصومین لیست نشده است): محمد اصفهانى، محمدرضا گلزار، محمدرضا شجریان، حسین رضازاده، رضا پهلوى، رضا شاه، دكتر على شریعتى، على دایى، على كریمى و مهدى اخوان ثالث.

در بین روزنامه ها، روزنامه هاى ایران، شرق و جام جم بیشتر جست وجو شده اند. این جست وجوها علاوه بر اینكه به نوعى محبوبیت این روزنامه ها را نشان مى دهد، همین طور بیان مى كند كه كاربران نتوانسته اند نام این روزنامه ها را حدس بزنند. مثلاً نام روزنامه همشهرى به راحتى حدس زده مى شود و

 نام آن نیز كمتر جست وجو شده است.

اخبار ایران، اخبار روز، اخبار ورزشى و اخبار فارسى بیشتر مد نظر كاربران بوده است.


مهمترین روز مورد توجه، روز زن بوده است.

بازیگران مورد توجه سینما هدیه تهرانى و محمدرضا گلزار بوده اند.

این بررسى به كمك آمار ارائه شده توسط موتورهاى جست وجوگر اورچر و گوگل انجام شده است. هر چند كه نمى توان آن را عمومیت داد، اما در حد یك مطالعه و گزارش غیررسمى با توجه به سابقه مولف، نتایج آن معتبر است.در نگاه كلى باید عنوان كرد كه جامعه كاربران ایرانى به دلیل جوان بودن و شرایط اجتماعى جوانان آن به نوعى از افكار پریشان كاربران خود رنج مى برد و وقت و انرژى بسیارى از افراد در سایت هاى موسوم به سایت هاى زرد سپرى مى شود. یكى از دلایل اصلى رشد قارچ گونه سایت هایى از این دست نیز به دلیل استقبالى است كه از آنها مى شود.

آمارها بازهم ضدونقیص

حال كه در داخل كشور مرجعى براى مطالعه رفتار كاربران وجود ندارد، چه باید كرد؟ با نبود چنین مراجعى هنوز هم تحلیل رفتار كاربران امكان پذیر است. به عبارت دیگر مى توان از ابزار موجود و مخصوصاً آمار موتورهاى جست وجوگر و سایت هاى فعال ایرانى استفاده كرد و تا حدودى مسیر حركت و تمایلات كاربران ایرانى را شناسایى كرد.

 سخن آخر:

آنچه در خصوص  جامعه كاربران ایرانى ذکر شد یا جامعه كاربران ایرانى بالاى  ۳۰  سال و یا جامعه كاربران علاقه مند به فوتبال و...

در هر صورت فرقى نمى كند كه جامعه ارزیابى شونده چیست، اینترنت ابزار لازم را

مطالب مرتبط با: فن آوری اطلاعات ایران ,

می توانید دیدگاه خود را بنویسید
http://plaza.rakuten.co.jp/ چهارشنبه هجدهم مرداد 1396 02:08 بعد از ظهر
Good day! I could have sworn I've visited this web site before but after
browsing through a few of the articles I realized
it's new to me. Nonetheless, I'm certainly pleased
I came across it and I'll be bookmarking it and checking back regularly!
BHW چهارشنبه بیست و سوم فروردین 1396 09:51 بعد از ظهر
Greetings! Very helpful advice within this article! It is the little changes which will make
the greatest changes. Many thanks for sharing!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
 
موضوعات
نظر سنجی
نظرتان در موردوضعیت کنونی وبلاگ فناوری اطلاعات یزد چیست؟






دیگر موارد
تعداد مقالات وبلاگ :
نویسندگان وبلاگ :
آخرین بروز رسانی مقالات وبلاگ :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین زمان بازدید :

Xبستن تبلیغات
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic