وبلاگ فناوری اطلاعات یزد نسخه جدید- مقالات خواندنی و جالب ، مجموعه مقالات فارسی و انگلیسی عمومی و تخصصی در حوزه IT و اخبار فن
راهنما : گارانتی ایرانی ؛ این جنس تقلبی تا زمانی كه سالم باشند، گارانتی دارند!
سه شنبه دوم خرداد 1385 ساعت 06:05 قبل از ظهر | نوشته ‌شده به توسط: مدیر وبلاگ فن آوری اطلاعات یزد - م . تقوایی زحمتكش | ( نظرات )

راهنما : گارانتی ایرانی ؛ این جنس تقلبی تا زمانی كه سالم باشند، گارانتی دارند!

شاید شما هم با مشکل اجناس تقلبی سخت افزار کامپیوتر یا گوشی تلفن همراه موبایل برخورد کرده اید البته به گفته یکی از کارشناسان فن آوری اطلاعات در زمینه سخت افزار تا زمانی که مشکل حاد نشود، مشکلات اجناس تقلبی و یادست دوم از سوی کاربران تحمل شده و به مشکل تلقی نمی شود مثلا اگر مودم خرابی مختصر داشته باشد و پهنای باند یا همان سرعت نامطلوب بدهد کاربرهای غیرحرفه آن را به مشکل سرویس دهنده اینترنت یا کارت خرید شده ؛ ساعت اوج مصرف و .... به تمام موارد اشاره می شود جز تقلبی و بنجل بودن قطعه اشاره شود.

 در این گفتار در مورد گارانتی ایرانی و برخی از اجناس تقلبی کامپیوتر نیم نگاهی ساده و گذرا خواهیم پرداخت ..................................

راهنما : گارانتی ایرانی ؛ این جنس تقلبی تا زمانی كه سالم باشند، گارانتی دارند!

همزمان با پیشرفت تکنولوژی و تعدد سخت افزار در دنیای امروز ، به همان نسبت اجناس تقلبی در بازار رواج یافته و متاسفانه روز به روز نیز این مسئله رو به افزایش می باشد. 

همزمان با پیشرفت تکنولوژی و تعدد سخت افزار در دنیای امروز ، به همان نسبت اجناس تقلبی در بازار رواج یافته و متاسفانه روز به روز نیز این مسئله رو به افزایش می باشد، گذشته از مسئله ضرر و زیانی که شرکتهای بزرگ سازنده سخت افزار ، از این حیث متحمل می شوند کاربران نهایی بیشترین صدمه را از این مسئله متحمل می شوند . این ضرر و زیان از چند زاویه قابل بررسی می باشد :

در لیسانس اجناس دقت کنیم

اجناس تقلبی به هیچ عنوان کارایی و بازده اجناس واقعی را نخواهند داشت .آسیب پذیری این اجناس در مقابل مواردی همچون شوک الکتریکی و سایر صدمات بسیار زیاد خواهد بود و بر اثر کوچکترین مسئله حادث شده ، صدمه خواهند دید .

با توجه به اینکه این گونه اجناس دارای License نیستند، امکان بروز مشکلاتی در شبکه همچون Flapping (همسان بودن mac address) را به دنبال خواهند داشت .مهمتر از همه ضرر مالی می باشد که هنگام بروز مشکل برای کاربر پیش خواهد آمد به این ترتیب که هنگام بروز مشکل هیچ نهاد یا سازمانی برای جبران خسارت و تعویض (گارانتی) اقدام نخواهد کرد .با توجه به مسائل فوق و مواردی مشابه لزوم شناخت این گونه سخت افزارها بیش از پیش روشن می شود . اصولا شناخت سخت افزارهای تقلبی در یک نگاه سطحی بسیار مشکل به نظر می رسد و با توجه به مسائل مطروحه می توان دو روش را معرفی کرد :

خرید با اشرافیت کامل

حالت اول را می توان با اشراف کامل به کلیه سخت افزارهای موجود و آشنایی کامل با جزئیات سخت افزاری آنها عنوان کرد . همانگونه که از ظاهر این امر پیداست این روش هم مشکل و هم زمان بر است و اصولا با توجه به تنوع سخت افزارهای موجود در بازار، لازم است اشخاص یا گروههایی مسئول بررسی این مسئله باشند ، مثال که می توان برای این قضیه زد ، لزوم وجود واحدی بنام واحد بررسی فنی در یک سازمان یا شرکت می باشد .

خرید با بهره گیری از مشاور معتمد

راه حل دوم این است که سعی شود با شرکتها یا موسساتی همکاری کرد که حداقل در قضیه فروش سخت افزار به صورت خاص فعالیت و شهرت دارند و همچنین دارای سوابق طولانی در این زمینه باشند . و پیشنهاد می شود برای خرید هر سخت افزار اصولا با شرکت یا سازمانی همکاری نمود که در زمینه تخصصی همان محصول خاص فعالیت دارد.

راه هایی که برای خرید پشنهاد می شود

البته برای خود اشخاص که بصورت انفرادی سعی در تهیه یک سخت افزار در بازار دارند نیز راههایی برای شناخت یک سخت افزار واقعی و تشخیص آن از نوع تقلبی موجود می باشد، که عمده آن به شرح زیر می باشد :

۱. کنترل شماره سریال هر سخت افزار در هنگام خرید با مراجعه به سایت آن شرکت و اطمینان از وجود شماره سریال قطعه مورد نظر در سایت.

۲. تست وضعیت ظاهری یک سخت افزار، اصولا سخت افزارهای تقلبی دارای ظاهری ناآراسته می باشند این وضعیت خصوصا در محل لحیم کاری چیپهای اصلی و حساس بیشتر محسوس می باشد .

۳. به تازگی شرکتهای سازنده سخت افزار، جهت محصولات باارزش تر خود مثل روترها و سوئیچ ها ، برچسب های خاصی را به شکل ۳ بعدی طراحی کرده اند و با توجه به اینکه اصولا کپی غیرمجاز از این برچسب ها درحال حاضر غیرممکن است، پس در هنگام خرید یک قطعه حتی الامکان سعی شود وجود این برچسب ها و سالم بودن آنها چک شود .

۴. اصولا قطعات تقلبی ، به خاطر عدم طراحی صحیح، عدم کنترل کیفی درست و ... دارای قیمتی به مراتب پایین تر از قطعات واقعی می باشند و اصولا این مسئله مهمترین جاذبه و کنش را برای خرید اینگونه قطعات فراهم نموده است، به همین خاطر لازم است که هنگام خرید مراقب باشیم که صرفا به خاطر ارزان بودن یک وسیله نسبت به خرید آن اقدام نکنیم .

۵. دست آخر اینکه در اکثر مواقع مشورت با افراد متخصص در زمینه رایانه، در هنگام خرید یک قطعه سخت افزاری می تواند بسیار مفید باشد .

سخنی در مورد گارانتی ایرانی

علی مولوی - دنیای كامپیوتر و ارتباطات - با گسترش بازار لوازم كامپیوتری و الكترونیكی در ایران، ارائه خدمات پس از فروش برای این دستگاه‌ها اجتناب‌ناپذیر بود. به همین دلیل شركت‌های وارد كننده، اقدام به ارائه خدمات پس از فروش برای محصولات خود كردند. اما خدمات پس از فروش ایرانی خود داستانی دیگر دارد.

حداقل خدماتی كه من تاكنون دیده‌ام در حد خدمات پس از فروش نیست. برای مثال آبان ماه امسال یك گوشی... با گارانتی... خریدم كه پس از مدتی، مشكلات زیادی برای آن به وجود آمد. خارج شدن ناگهانی از شبكه برای مدت چند ساعت كه به هیچ ترتیبی به شبكه باز نمی‌گشت، هنگ كردن‌های متوالی و كارنكردن صفحه كلید كه گاهی اوقات باعث می‌شد حتی نتوانم به تماس‌های وارده پاسخ گویم یا اینكه تماسی كه گرفتم را قطع كنم.

از سوی دیگر با توجه به مشغله كاری و اینكه شركت خدمات پس از فروش این شركت در محدوده طرح زوج و فرد قرار داشت ، فرصت نمی‌كردم به این شركت سر بزنم. تا اینكه در اسفندماه فرصت كردم به این شركت مراجعه كنم.

اولین نكته‌ای كه برای من بسیار قابل توجه بود، وجود تعداد بسیار زیادی از مشتریان این شركت برای استفاده از خدمات پس از فروش بود. سیستم پذیرش گوشی در این شركت اینگونه بود كه ابتدا در مرحله 1 تكنیسین‌های مربوطه گوشی را تحویل می‌گرفتند و آن را بررسی می كردند، اگر متوجه مشكلی می‌شدند، مشتری را به مرحله 2 ارجاع می‌دادند. به هر شكل برای پذیرش در مرحله 1 بیش از یكساعت منتظر شدم تا اینكه نوبتم رسید. بعد از اینكه مشكلات مربوطه را برای تكنسین شرح دادم، وی با گوشی من شماره گوشی خودش را گرفت. پس از برقراری ارتباط، از گوشی خودش با گوشی من تماس گرفت. بعد گوشی را به من داد و گفت: گوشی شما سالم است!!!

واقعا جالب است كه با این همه مشكلات برای رسیدن به این شركت، چنین جوابی بشنوی! اما در برابر اصرار من كه این گوشی گاهی اوقات به طور كامل هنگ می‌كند، پاسخ دادند كه «تا زمانی كه من شخصا مشكل را نبینم امكان پذیرش گوشی وجود ندارد» ولی با پافشاری من كه حداقل نرم‌افزار گوشی reset شود و دوباره روی آن نصب شود -كه احتمالا باعث می‌شود كل مشكلات حل شود- باز هم حاضر به دریافت گوشی نشدند! اینجا بود كه به یاد حرف فروشنده در زمان فروش این گوشی افتادم كه گفت: «این گوشی‌ها تا زمانی كه سالم باشند، گارانتی دارند!

اما نكات جالب‌تری نیز در این شركت می‌دیدم. در آنجا مشتریانی را می‌دیدم كه تكنیسین‌ها به آنها اعلام می‌كردند كه مشكل پیش آمده برای گوشی آنها شامل گارانتی نیست، اما با وجود اصرار مشتری كه راضی به پرداخت هزینه تعمیر گوشی هستند، شركت حاضر به تعمیر گوشی نمی‌شد و از آنها خواسته می‌شد كه تعمیرات را در خارج از شركت انجام دهند!!!!
امیدواریم است با نظارت سازمان‌های مسئول در این زمینه، شاهد رفع چنین مشكلاتی باشیم.

نویسنده جمشید امیدی ـ کارشناس اداره شبکه های رایانه ای مخابرات استان تهران      

منبع اصلی : مجله داخلی اداره مخابرات استان تهران

عنوان مطلب: مراقب اجناس تقلبی باشیم

 لینک مطلب : تایپ شده توسط نویسنده

منبع وبلاگ: مجله داخلی اداره مخابرات استان تهران

تالیف : برداشت آزاد

----------------------------------------------------------------------------------------------

نویسنده : علی مولوی

منبع اصلی :  دنیای كامپیوتر و ارتباطات

عنوان مطلب: گارانتی به سبک ایرانی

 لینک مطلب : http://www.itna.ir/archives/article/004503.php

منبع وبلاگ: اخبار فن آوری اطلاعات http://www.itna.ir

تالیف : برداشت آزاد

در راستای رویکرد گروه فن آوری اطلاعات یزد به تولید محتوای فن آوری اطلاعات این مقاله توسط نویسندگان وبلاگ فن آوری تنظیم شده است

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


مطالب مرتبط با: مبانی سخت افزار کامپیوتر ,

می توانید دیدگاه خود را بنویسید
 
موضوعات
نظر سنجی
نظرتان در موردوضعیت کنونی وبلاگ فناوری اطلاعات یزد چیست؟






دیگر موارد
تعداد مقالات وبلاگ :
نویسندگان وبلاگ :
آخرین بروز رسانی مقالات وبلاگ :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین زمان بازدید :

Xبستن تبلیغات
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات