وبلاگ فناوری اطلاعات یزد نسخه جدید- مقالات خواندنی و جالب ، مجموعه مقالات فارسی و انگلیسی عمومی و تخصصی در حوزه IT و اخبار فن
آشنایی با خدمات تامین اجتماعی الکترونیکی و راهکارها و موانع پیاده سازی آن با بیمه مجازی اینترنتی قسم دوم
یکشنبه دوازدهم شهریور 1385 ساعت 02:09 قبل از ظهر | نوشته ‌شده به توسط: مدیر وبلاگ فن آوری اطلاعات یزد - م . تقوایی زحمتكش | ( نظرات )

آشنایی با  خدمات تامین اجتماعی الکترونیکی و راهکارها و موانع پیاده سازی آن با بیمه مجازی اینترنتی قسم دوم

در گفتار گذشته با عنوان""آشنایی با  خدمات بیمه الکترونیکی e-insurance؛ تعریف ؛ تاریخچه و کاربرد بیمه مجازی اینترنتی قسم اول "" در مورد بیمه الکترونیکی ؛ تعاریف و مبانی آن به تفصیل سخن گفتیم ؛ اجرای طرح بیمه الکترونیکی به طرح تامین اجتماعی الکترونیکی ختم خواهد شد ؛ مبحثی که درنگاه اول راحتی کار و سرعت مبادله اطلاعات را به ذهن می آورد اما در این میان به دلیل مجازی بودن موضوع ممکن است مشکلاتی را به همراه آورد

 

در این گفتار و در ادامه بحث بیمه الکترونیکی به مبحث تامین اجتماعی الکترونیکی خواهیم پرداخت و موانع و مشکلات احتمالی پیش رو را خواهیم گفت و در آینده نیز به پیاده سازی و اجرای طرح بیمه الکترونیکی و تامین اجتماعی الکترونیکی در کشور عزیزمان ایران خواهم پرداخت بحث را باهم مرور می کنیم 

آشنایی با  خدمات تامین اجتماعی الکترونیکی و راهکارها و موانع پیاده سازی آن با بیمه مجازی اینترنتی قسم دوم

در گفتار گذشته با عنوان""آشنایی با  خدمات بیمه الکترونیکی e-insurance؛آشنایی با  خدمات تامین اجتماعی الکترونیکی و راهکارها و موانع پیاده سازی آن با بیمه مجازی اینترنتی قسم دوم تعریف ؛ تاریخچه و کاربرد بیمه مجازی اینترنتی قسم اول "" در مورد بیمه الکترونیکی ؛ تعاریف و مبانی آن به تفصیل سخن گفتیم در این گفتار و در ادامه بحث بیمه الکترونیکی به مبحث تامین اجتماعی الکترونیکی خواهیم پرداخت

تامین اجتماعی الکترونیکی

بیمه الکترونیکی یکی از مهم‌ترین عوامل برای نشان دادن حمایت‌های فناوری از کاربران عصر حاضر محسوب می‌شود و به‌همین خاطر مسؤولان در بیشتر مواقع کوشیده‌اند تا خدمات گسترده‌ای را به سیستم مرکزی بیمه‌های الکترونیکی بیفزایند. از جمله سرویس‌هایی که امروزه به این سیستم افزوده شده تامین اجتماعی الکترونیکی است. اگرچه این سرویس تاکنون تنها در برخی کشورهای جهان مورد استفاده قرار گرفته و هنوز در مراحل آزمایشی خود به‌سر می‌برد، اخباری که از گوشه و کنار دنیا منتشر می‌شود نشان داده که این قبیل ابزارها تا چه اندازه می‌تواند در افزایش نفوذ فناوری و بالا رفتن میزان پذیرش جانب عامه مردم مفید واقع شوند.

اهداف تامین اجتماعی الکترونیکی

این طور که گفته می‌شود، رضایتمندی بیشتر و کاهش هزینه‌ها مهم‌ترین اهدافی هستند که تامین اجتماعی الکترونیکی به‌واسطه آن‌ها شکل می‌گیرد. تامین اجتماعی الکترونیکی در حقیقت گامی در جهت شکل‌دهی سازمان پاسخگوست که نمودهای عینی و گام‌های مشخص در این مسیر نیز به‌واسطه خدمات ارایه شده نمایان می‌شود تا کاربران دریابند که این سرویس نیز می‌تواند برای آن‌ها مفید واقع شود. به‌عقیده بسیاری از کارشناسان توجه به ملزومات اجرای طرح مکانیزه ‌شدن خدمات بیمه الکترونیکی و تامین اجتماعی الکترونیکی امری ضروری است و اتوماسیون تامین اجتماعی تضمین آینده‌ای روشن برای بیمه‌شدگان و حرکتی در راستای تحقق سیاست دولت الکترونیکی خواهد بود.

طرح سیستم بیمه‌ الکترونیکی و تامین اجتماعی الکترونیکی

اجرای طرح سیستم بیمه‌ الکترونیکی، سیستم جامع بیمارستانی، سیستم تلفیق و کارنامه سوابق کشوری بیمه‌شدگان، سیستم جامع مالی و اداری، پورتال تامین اجتماعی الکترونیکی و مدیریت شبکه ابزارهای هوشمند، از جمله مهم‌ترین خدمات الکترونیکی هستند که زیر نظر بیمه الکترونیکی اداره می‌شوند.

نتایج پیاده سازی و اجرای طرح سیستم بیمه‌ الکترونیکی

با طراحی و اجرای سیستم جامع بیمارستانی، همه مراحل سرپایی و بستری بیماران و پردازش اطلاعات مربوطه به‌وسیله این سیستم انجام می‌گیرد که شامل بخش‌های درمانگاه، داروخانه، رادیولوژی، فیزیوتراپی، آزمایشگاه، بستری، ترخیص، برنامه‌ریزی، مدیریت سیستم و گزارش‌های MIS می‌شود. در خصوص سیستم تلفیق و کارنامه سوابق کشوری بیمه‌شدگان نیز باید گفت، این سیستم کارنامه کشوری سوابق بیمه‌ای بیمه‌شدگان را که نتیجه تجمیع، پردازش و تلفیق سوابق قطعی آن‌ها نزد تمام شعب بیمه است تولید می‌کند. کارنامه شعبه‌ای سوابق بیمه‌ای بیمه‌شدگان پیش‌تر تولید و به رویت آنان رسیده و بخش زیادی از اظهارات و اعتراضات احتمالی آنان جمع‌آوری و در سطح شعب به آن‌ها رسیدگی شده است.

محدودیت‌های بیمه‌ الکترونیکی

با اینكه پرداخت حق بیمه‌، دریافت بیمه‌نامه و فرآیند پرداخت خسارت می‌تواند به‌صورت کاملا الکترونیکی انجام شود،‌ در برخی از كشورها محدودیت‌های نظارتی و فنی ممكن است اجازه انجام كامل عملیات الكترونیكی را ندهد. در سطح جهانی برای پشتیبانی از تحقق پرداخت حق بیمه و توزیع بیمه‌نامه به‌صورت آنلاین مقررات به‌طور مداوم در حال اصلاح بوده و روزبه‌روز تمهیدات جدید برای آن رو به فزونی است. در تعریف به مفهوم عام حدود یك درصد از 5/2 تریلیون دلار حق بیمه جهانی از طریق بیمه الكترونیكی انجام می‌شود، ولی اگر مفهوم خاص را در نظر بگیریم، این رقم كمتر خواهد بود. بیمه الكترونیكی بنا به دلایل مختلفی در افزایش كارآیی موثر است. این قبیل خدمات هزینه‌های مدیریت و اداری را از طریق فرآیند اتوماسیون كسب‌وكار كاهش داده و اطلاعات مدیریتی را بهبود می‌بخشد. همچنین از این طریق كارمزد پرداختی به‌واسطه‌ها از طریق فروش مستقیم بیمه‌نامه به مشتری كاهش می‌یابد.

اینترنت و بیمه‌ الکترونیکی

اینترنت به شركت‌های بیمه تازه‌‌وارد به بازار امكان می‌دهد كه از فرآیند پرهزینه و طولانی راه‌اندازی شبكه‌های سنتی فروش پرهیز كنند و شركت‌های خدمات مالی و اینترنتی نیز از حضور اینترنتی خود برای اضافه ‌كردن كالاهای بیمه‌ای به مجموعه كالاهای موجود بهره ‌برند.

محصولاتی برای بازاریابی و توزیع اینترنت روی اینترنت مناسب هستند كه می‌توان آن‌ها را به‌صورت استاندارد تعریف و با تعداد محدودی از پارامترها تشریح و نرخ‌گذاری كرد. در این خصوص بیمه عمر، اتومبیل، مسؤولیت خصوصی و خانواده از جمله این موارد هستند. البته این بدان معنا نیست كه دیگر محصولات بیمه‌ای از فرصت‌های فراوانی كه تجارت الكترونیكی در اختیارشان می‌گذارد برای بهبود كیفیت خدماتشان استفاده نكنند، بلكه باید جهت مطرح‌ كردن استاندارد محصولات تلاش شود. فروش بیمه از طریق اینترنت به مصرف‌كننده، فشار لازم را برای جذب مشتریان بالقوه ندارد، زیرا تجربه شعار "بیمه فروختنی است نه خریدنی" نشان داده كه بدون فشار فیزیكی نماینده یا بازاریاب، این امكان وجود دارد كه مصرف‌كنندگان بیمه كمتر یا با ارزش پایین بخرند. بنابراین وجود همه یا برخی از شرایط فروش آنلاین بیمه را دچار مشكل خواهد كرد.

عدم قبول مسوولیت در قبال مشکلات !!!

از آن‌جا كه قرارداد بیمه از طریق اینترنت نیاز به مبادله اطلاعات، به‌ویژه اطلاعات شخصی افراد دارد، مصرف‌كنندگان اغلب از اینكه اطلاعات شخصی آن‌ها فاش شود نگرانی دارند. در چنین شرایطی زمانی كه توسط نماینده‌ای اطلاعات لازم داده شود، در صورت تخلف می‌توان از آن طریق پی‌گیری كرد، اما وقتی انتقال این اطلاعات از طریق اینترنت صورت گیرد،‌ دیگر در پشت مونیتور كسی نیست كه مسؤولیت آن ‌را بپذیرد.

جایگزینی نماینده بیمه با اینترنت در بیمه الکترونیکی

بیشتر شركت‌های بیمه نمایندگان را به جای بیمه‌گذاران مشتری خود می‌دانند، بنابراین پیش‌بینی اینكه خرید مستقیم بیمه از طریق اینترنت جایگزین نمایندگان شود، مشكل است. بنابراین بسیاری از بیمه‌گران پذیرفته‌اند كه صرفا اطلاعات بیمه‌نامه و آموزش بیمه‌ای را در وب‌سایت خود بیاورند و فروش واقعی خود را به‌عهده واسطه‌های بیمه‌ای بگذارند. همچنین بیمه الكترونیكی به‌عنوان كانال جدید توزیع محصولات بیمه‌ای ایجاب می‌كند كه فرآیند مبادلات با شتاب بیشتری انجام شوند و به‌همین خاطر فرصت‌های زیادی برای كلاهبرداری و تقلب ایجاد می‌شود. بنابراین نهادهای نظارتی باید متدهای نظارتی را كنترل كنند تا از این طریق بتوانند در جهت منافع مصرف‌كنندگان واكنش سریع نشان دهند. از سوی دیگر ارتباط امن اینترنتی ابزار مهمی برای توسعه همكاری‌های بین‌المللی میان نهادهای نظارتی برای بهبود امنیت بازارهای بیمه محسوب می‌شود. از نظر نهادهای نظارتی در كشورهای رو به توسعه، عمده نگرانی‌ها مربوط به فعالیت‌های خارج از مرز و نحوه حفاظت از منابع مصرف‌كنندگان در سایر حوزه‌های قضایی است. البته بسیاری از كشورها جهت ارایه خدمات در داخل كشور اخذ مجوز را ضروری كرده‌اند و از این‌رو فعالیت خارج از مرزی در بیمه‌های اشخاص و محصولات بیمه‌ای انبوه توسعه نیافته است.

سخن آخر

 از آن‌جا كه فروش بیمه از طریق اینترنت زمینه برای كلاهبرداری بیمه‌ای و پولشویی را افزایش می‌دهد، وضع مقررات و نظارت از اهمیت زیادی برخوردار است. بیمه الكترونیكی یك هدف آشكار برای عملیات پولشویی محسوب می‌شود. بنابراین به‌كارگیری تدریجی كانال اینترنت در ابتدا برای معرفی محصولات بیمه‌ای، نرخ، شرایط آن و آموزش بیمه‌ای مصرف‌كنندگان و به‌تدریج با رفع مشكلات مذكور فروش بیمه‌های استاندارد شده اشخاص از طریق اینترنت می‌تواند ابزار مناسبی جهت عرضه بیمه با خدمات بهتر و قیمت پایین‌تر باشد.

مقالات مرتبط در وبلاگ فن آوری اطلاعات یزد

مقالات مرتبط  : تجارت الکترونیکی ؛ مفاهیم مجازی

»» تجارت الكترونیكی چیست؟ تعاریف و آمار تجارت الکترونیکی در جهان امروز( قسمت اول)
»» پول الكترونیكی چیست؛ آشنایی با پول الکترونیکی و دیجیتال و تاثیرات آن در جهان امروز(قسمت اول)
»» با پول الکترونیکی دیگر زمان خداحافظی با پول كاغذی فرا رسیده است!
»» کارتهای اعتباری بانکی و کارتهای اعتباری اینترنت و نقش آن در تجارت الکترونیکی
»» تجارت الکترونیکی E – Commerce : مفاهیم ، تعاریف ، تاریخچه و سطوح مختلف (1 )
»» راههای پیش روی بانکهای ایران در راه اندازی بانکداری الکترونیکی و اینترنتی
»» بانکداری نوین دیجیتالی ، اینترنتی و الکترونیکی ایران یک سراب ، یک صرافی دیجیتالی!!!
»» تشریح مشکلات ناشی از توسعه و گسترش زبان فارسی در فضای مجازی اینترنت
»» بررسی و کنکاش رفتار شهروندان در برابر وسایل ارتباط جمعی ، پیامدها و خطرات رسانه ها
»» آشنایی با صندوق قرض الحسنه مجازی Prosper ؛ در این سایت صورت مجازی وام بگیرید
»» با انجمن خیریه مجازی بهاواسار كشاتیریا ساماج در هندوستان آشنا شویم و حتی عضو شوید Community Portal - Bhavsar Kshatriya Samaj

»» نگاه : منتخب ترین ، خواندنی ترین و جالبترین !!!، ترین ها دنیای مجازی اینترنت

مقالات مرتبط  : دولت مجازی – الکترونیکی

»» مدیران کشور و استان یزد و مواجهه با مقوله شبکه جهانی اینترنت و دولت الکترونیک
»» محمود احمدی نژاد رییس جمهور و اعلام پست الکترونیکی (ایمیل) دفتر ریاست جمهوری
»» نگاهی به باید و نبایدها برای حضور الکترونیکی دنیای امروز اینترنت
»» نگاهی به وضعیت پروژه دادگاه الکترونیکی در قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران
»» نگاهی به معنا و مفهوم بنیادی دولت الکترونیک( مجازی) E-Government ؛ عوامل و موانع آن
»» نظرسنجی الکترونیکی ؛ کارکرد؛ معایب و مزایا آن را بررسی می کنیم
»» بررسی پارامترهای خدمت الکترونیکی برای دستیابی به رضایت الکترونیک
»» آشنایی مختصر با مفاهیم دولت الکترونیکی ، تجارت و آموزش الكترونیكی
»» شهر الكترونیك و چالشهایی پیش روی پیاده سازی یک شهر الکترونیکی در ایران
»» ارزیابی مجدد خدمات دولت الکترونیک در چهار گوشه جهان
»» دولت الکترونیکی : با دولت الکترونیکی و روشهای پیاده سازی آن آشنا شویم
»» گشت و گذار در شهر الکترونیکی ، شهرهایی در آینده نزدیک
»»
روابط عمومی الكترونیكی یك الزام ؛ دولت ؛ شهروند و روابط عمومی مجازی
»» نکات طلایی در برای ارتباط بهتر در بزرگراه پرترافیک مجازی ؛ باهم ارتباط مچازی برقرار کنیم
»» آخرین آمار،‌ اطلاعات جامع و كامل از وضعیت تعداد كاربران اینترنت ؛ زبانهای رایج در فضای مجازی ( قسمت سوم)

مقالات مرتبط  : آموزش ؛ کلاس و کتاب مجازی – الکترونیکی

»» آشنایی با آموزش مجازی از راه دور ؛ تعریف ؛ تاریخچه و راهکار اجرایی شدن آموزشی
»» آشنایی با کلاس الکترونیکی ، چگونگی ایجاد ؛ بهره گیری و گسترس کلاس مجازی
»» آموزش الکترونیکی یا e-learning چیست؛ بازخوانی یک پروژه آموزش الکترونیکی ا e-learning
»» e-book یا کتاب الکترونیکی چیست؟ نیم نگاهی به تعریف ؛ کارکرد و ویژگیها کتاب الکترونیک
»» تعریف : آشنایی با تعریف و مفاهیم و کاربردهای کتاب الکترونیکی e – Book
»» نگاهی گذرا به نظرسنجی الکترونیکی و مزایا و معایب آن نسبت به نظرسنجی سنتی
»» دختران مجازی ، دختران الکترونیکی ، نگاهی به آسیبهای اینترنتی زنان نسل امروزین
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


مطالب مرتبط با: فن آوری اطلاعات ایران ,

می توانید دیدگاه خود را بنویسید
 
موضوعات
نظر سنجی
نظرتان در موردوضعیت کنونی وبلاگ فناوری اطلاعات یزد چیست؟






دیگر موارد
تعداد مقالات وبلاگ :
نویسندگان وبلاگ :
آخرین بروز رسانی مقالات وبلاگ :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین زمان بازدید :

Xبستن تبلیغات
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic