وبلاگ فناوری اطلاعات یزد نسخه جدید- مقالات خواندنی و جالب ، مجموعه مقالات فارسی و انگلیسی عمومی و تخصصی در حوزه IT و اخبار فن
نیمه شعبان ؛ روز ولادت مبارک منجی عالم بشری ؛ مهدی موعود(عج) ؛ عید مستضعفان جهان
شنبه هجدهم شهریور 1385 ساعت 04:09 قبل از ظهر | نوشته ‌شده به توسط: مدیر وبلاگ فن آوری اطلاعات یزد - م . تقوایی زحمتكش | ( نظرات )

نیمه شعبان ؛ روز ولادت مبارک منجی عالم بشری ؛ مهدی موعود(عج) ؛ عید مستضعفان جهان

بسم الله الرحمن الرحیم " اللهم کن لولیک الحجـة بن الحسـن صلواتک علیه ونیمه شعبان ؛ روز ولادت مبارک منجی عالم بشری ؛ مهدی موعود(عج) ؛ عید مستضعفان جهان علی آبائـه فی هذه السـاعه و فـی کل ساعة ولیاً و حافظاً وقائداً وناصراً و دلیلاً و عینا حتی تسکنه ارضک طوعا و تمتعه فیها طویلا "

"غیبت تامه آغاز می شود و دیگر ظهوری نخواهد بود مگر به اذن خدای تعالی و آن بعد از طول زمان و قساوت قلبها و پر شدن زمین از جور خواهد بود. زود باشد كه در بین شیعیان كسانی بیایند كه ادعای مشاهده كنند، هر كس مدعی مشاهده من قبل از خروج سفیانی و صیحة آسمانی بشود كذاب و مفتری است. و لاحول و لا قوه الا بالله العلی العظیم"

نیمه شعبان که می شود ؛ غمی بزرگ جانم را فرمی گیرد ؛ غمی آغشته با شادی وشعفی که چشمهایی مردم کوی و برزن ؛ پیر وجوان حاکی از حضور یک نور در قلبشان است که او خواهد آمد

نیمه شعبان که می شود ؛ غمی بزرگ جانم را فرا می گیرید ؛ با خود می اندیشم ؛ نیمه شعبان دیگر گذشت ؛ از نیمه شعبان گذشته تا امروز ؛ چه کردیم ؛ چه بوده ایم و چه شده ایم و تا کجا به امام زمانمان نزدیک شده ایم ؟

نیمه شعبان ؛ روز ولادت مبارک منجی عالم بشری ؛ مهدی موعود(عج) ؛ عید مستضعفان جهان

بسم الله الرحمن الرحیم

" اللهم کن لولیک الحجـة بن الحسـن صلواتک علیه و علی آبائـه فی هذه السـاعه نیمه شعبان ؛ روز ولادت مبارک منجی عالم بشری ؛ مهدی موعود(عج) ؛ عید مستضعفان جهان و فـی کل ساعة ولیاً و حافظاً وقائداً وناصراً و دلیلاً و عینا حتی تسکنه ارضک طوعا و تمتعه فیها طویلا "

نیمه شعبان که می شود ؛ غمی بزرگ جانم را فرمی گیرد ؛ غمی آغشته با شادی وشعفی که چشمهایی مردم کوی و برزن ؛ پیر وجوان حاکی از حضور یک نور در قلبشان است که او خواهد آمد

نیمه شعبان که می شود ؛ غمی بزرگ جانم را فرا می گیرید ؛ با خود می اندیشم ؛ نیمه شعبان دیگر گذشت ؛ از نیمه شعبان گذشته تا امروز ؛ چه کردیم ؛ چه بوده ایم و چه شده ایم و تا کجا به امام زمانمان نزدیک شده ایم . به خود که نگاه می کنم می بینم ؛ خدای من ؛ هر روز از خودم ؛ از آنچه در ایمانم تکرار می کنم از امامم دور می شوم و خود را در غرور و خودپسندی و باتلاق گم می کنم دلم می گیرد که ....

نیمه شعبان که می شود ؛ شهر ؛ کوی و برزن رنگی دیگر می گیرد ؛ پیرو جوان ؛ زن و مرد ؛ همه گویی خبری مسرت بخش را شنیده اند ؛ گویی به عید رسیده اند ؛ گویی می دانند که می آید کسی خواهد امد.

راستی اگر این جمعه نیامد ؛ اگر این نیمه شعبان هم بی او جشن گرفته ایم اما به یادداشته باشیم که او خواهد آمد آقا روزی خواهد آمد

" اللهم کن لولیک الحجـة بن الحسـن صلواتک علیه و علی آبائـه فی هذه السـاعه و فـی کل ساعة ولیاً و حافظاً وقائداً وناصراً و دلیلاً و عینا حتی تسکنه ارضک طوعا و تمتعه فیها طویلا "

روز جهانی مستضعفان

بسم الله الرحمن الرحیم و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم الائمه و نجعلهم الوارثین صدق الله العلی العظیم خداوند تعالی وعده فرموده است که مستضعفین ارض را به امید و توفیق خودش به مستکبرین غلبه دهد و آنها را امام و پیشوا قرار دهد. وعده خداوند تعالی نزدیک است.

فرا رسیدن نیمه‌ شعبان و میلاد منجی بشریت متقارن با روز جهانی مستضعفان است. نیمه شعبان آفتابی ترین روز خلقت است. روزی است که درخشان ترین ستاره را تقویم خدا در برگرفته است. از فراسوی تاریخ می آید، با کوله باری به بزرگی همه رنجها و سنگینی همه نگاه های منتظر، سنگلاخ های امید را میپیماید و به دروازه های روشنایی منتظران می رسد. همه مستضعفان، ستمدیدگان و مسلمین سراسر جهان چشم به او دوخته اند که بیاید.

فرازهایی از سخنان امام خمینی (ره) :طریق اسلامى این است كه مستضعفین را حمایت كنند. ما به پیروى از اسلام بزرگ، از جمیع مستضعفین حمایت مى‏كنیم. گمان نمی کنم عبادتى بالاتر از خدمت به محرومین وجود داشته باشد. خود را براى خدمت به اسلام و ملت محروم مهیا كنید; كمر به ‏خدمت بندگان خدا كه خدمت به خداست ببندید. به همه در كوشش براى رفاه طبقات محروم وصیت می کنم كه خیر دنیا و آخرت شماها در رسیدگى به حال محرومان جامعه است. چه نیكوست كه طبقات تمكن ‏دار، به طور داوطلب براى زاغه نشینان ‏مسكن و رفاه تهیه كنند; و مطمئن باشند كه خیر دنیا و آخرت در آن است. و از انصاف به دور است كه یكى بى ‏خانمان، و یكى داراى آپارتمانها باشد. ما آن روز عید داریم كه مستمندان ما، مستضعفان ما به زندگى صحیح رفاهى و به‏ تربیت صحیح اسلامى - انسانى برسند.

آنچه مهم است این است كه آن قشر مستضعف بیشتر مورد نظر باشد. خدا نیاورد آن روزى را كه سیاست ما و سیاست مسئولین كشور ما، پشت كردن ‏به دفاع از محرومین و رو آوردن به حمایت از سرمایه ‏دارها گردد. اسلام براى مستضعفین آمده است و اول نظرش به آنهاست. این قرن- به خواست خداوند قادر - قرن غلبه مستضعفان بر مستكبران، و حق بر باطل است. به مستضعفان و مستمندان و زاغه ‏نشینان كه ولى نعت ما هستند خدمت كنید. پیش خداى تبارك و تعالى كمتر خدمتى است كه به اندازه خدمت به زاغه ‏نشینان فایده داشته باشد.

آخرین امام از امامان دوازده گانه شیعیان

محمد بن حسن عسكری (عج) آخرین امام از امامان دوازده گانه شیعیان است. در ١۵ شعبان سال ٢۵۵ هـ.ق در سامرا به دنیا آمد و تنها فرزند امام حسن عسكری (ع)، یازدهمین امام شعیان ما است. مادر آن حضرت نرجس (نرگس) است كه گفته اند از نوادگان قیصر روم بوده است. «مهدی» حُجَت، قائم منتظر، خلف صالح، بقیه الله، صاحب زمان، ولی عصر و امام عصر از لقبهای آن حضرت است.

تولد امام زمان (عج) پنهان نگاهداشته شد و امام حسن عسكری (ع) خبر آن را تنها به عده ای از شیعیان داده بود. حضرت در سال ٢٦٠ هـ ق پس از وفات پدر به امامت رسید. امامت ایشان بنا به حدیثهای بسیاری بود كه از پیامبر (ص) و امامان پیشین روایت شده بود. امام زمان (عج) پس از آنكه بر جنازه پدر نماز گزارد از چشم مردمان پنهان شد. سبب پنهان شدن آن حضرت این بود كه خلیفه های عباسی تصمیم به كشتن او داشتند.

دوران غیبت صغرا

بنا به اخبار و روایات شیعه غیبت آن حضرت دو بار صورت گرفته است. دوران غیبت نخست را كه تا سال 329 هـ ق ادامه داشت دوران غیبت صغرا یا دوره نیابت خاصه می نامند. در این سالها امام به وسیله چهار نفر از نمایندگان خاص خود با شیعیان ارتباط داشت. این چهار تن كه آنان را نواب اربعه (نایبان چهارگانه) می خوانند عبارتند از:

١- عثمان بن سعید بن عمری، از یاران امام هادی (ع) و امام حسن عسكری (ع) او به دستور امام حسن

عسكری تا پایان عمر نایب امام زمان (عج) بود.

٢- ابوجعفر محمدبن عثمان بن سعید، از شاگردان یاران امام حسن عسكری كه پس از مرگ از پدرش، عثمان بن سعید بن عمری، نیابت امام زمان (عج) را به عهده گرفت، او در سال ۳۰۴ یا ۳۰٥ هـ ق در بغداد درگذشت.

۳- حسین بن روح نوبختی كه دستیار محمدبن عثمان بن سعید بود و پس از مرگ وی نیابت امام را به عهده گرفت و در سال ۳۲٦ در بغداد درگذشت.

٤- علی بن محمد سُمری كه بنا به وصیت حسین بن روح نوبختی نایب امام شد و در حدود دو سال رابط امام و شیعیان بود. او در نیمه شعبان ۳٢۹ در بغداد درگذشت.

ـ با مرگ علی بن محمد سمری دوره غیبت صغرا یا نیابت خاصه پایان یافت و دومین دوره غیبت آن حضرت، یعنی دوران غیبت كبری، آغاز شد. این دوره تا ظهور امام زمان ادامه خواهد یافت. آخرین نامه و دستوری كه سمری از امام زمان دریافت نمود به مضمون ذیل نقل شده است:

بسم الله الرحمن الرحیم، ای علی بن محمد سمری خدا اجر برادران ترا در مصیبت تو بزرگ گرداند. تو بعد از شش روز خواهی مرد. پس خود را آماده كن و به احدی برای جانشینی خود وصیت نكن. زیرا غیبت تامه آغاز می شود و دیگر ظهوری نخواهد بود مگر به اذن خدای تعالی و آن بعد از طول زمان و قساوت قلبها و پر شدن زمین از جور خواهد بود. زود باشد كه در بین شیعیان كسانی بیایند كه ادعای مشاهده كنند، هر كس مدعی مشاهده من قبل از خروج سفیانی و صیحة آسمانی بشود كذاب و مفتری است. و لاحول و لا قوه الا بالله العلی العظیم

دوره غیبت كبری

ـ دوره غیبت كبری را دوران نیابت عامه نیز می نامند. نیابت عامه به این معنی است كه در این دوره راهنمایی شیعیان به عهده فقهایی عالم از شیعیان است، كه دارای شرایط تعیین شده برای راهنمایی هستند. در این دوره كسی مستقیماً از طرف امام زمان (عج) برای نیابت تعیین نمی شود.

سبب واقعی پنهان شدن امام زمان (عج)

ـ سبب واقعی پنهان شدن امام زمان (عج) از چشم مردمان در حدیثها بیان نشده است. حتی گروهی گفته اند علت غیبت بعد از ظهور امام زمان (عج) آشكار خواهد شد. اما از دلائل مهم غیبت، حفظ وجود امام از گزند دشمنان به فرمان خدا برای مصلحت اسلام و مسلمانان است. گذشته از این، غیبت امام زمان (عج) فقط از نظر ظاهری است و از نظر معنوی رابطه او با مردم قطع نشده است.

در حدیثی از پیامبر (ص) درباره دوره غیبت امام زمان (عج) نقل شده، آمده است كه ایشان مانند خورشید پنهان شده در پس ابر است كه دیده نمی شود، اما انوارش به زمین می رسد وبه آن سود می رساند، همه مسلمانان، به دلیل حدیث هایی كه از پیامبر (ص) روایت شده است، معتقدند كه مهدی (عج) روزی ظهور خواهد كرد و جهان را پر از عدل و داد خواهد ساخت. امام تنها شیعیان هستند كه به امامت او در دوران غیبت نیز معتقدند.....

ادعای مهدویت

ـ در دوران غیب كبری افراد بسیاری ادعای مهدویت كرده اند از جمله غلام احمد قادیانی، موسس فرقه قادیانی هند در ۱٢۳٥ هـ ق، سید علی محمد شیرازی معروف به سید باب، موسس فرقه بابیان در ایران، كه به سال 1266 هـ ق در تبریز كشته شد و محمد احمد معروف به مهدی سودانی كه در ۱۳۰٢ هـ ق (۱٨٨۱ م) در سودان بر ضد استعمارگران انگلیسی قیام كرد..... 

http://www.irib.ir/occasions/imam/Imam.htm


مطالب مرتبط با: سخن سردبیر - گهگاه ,

می توانید دیدگاه خود را بنویسید
 
موضوعات
نظر سنجی
نظرتان در موردوضعیت کنونی وبلاگ فناوری اطلاعات یزد چیست؟






دیگر موارد
تعداد مقالات وبلاگ :
نویسندگان وبلاگ :
آخرین بروز رسانی مقالات وبلاگ :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین زمان بازدید :

Xبستن تبلیغات
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات