وبلاگ فناوری اطلاعات یزد نسخه جدید- مقالات خواندنی و جالب ، مجموعه مقالات فارسی و انگلیسی عمومی و تخصصی در حوزه IT و اخبار فن
حلول ماه مبارک رمضان تبریک می گوییم ؛ یک بهانه توصیه‌های بهداشتی تغذیه ماه رمضان
دوشنبه سوم مهر 1385 ساعت 02:09 قبل از ظهر | نوشته ‌شده به توسط: تی ان تی- یک هکر خوب/۴/ | ( نظرات )

حلول ماه مبارک رمضان تبریک می گوییم ؛ یک بهانه توصیه‌های بهداشتی  تغذیه ماه رمضان

در نهایت انتظارها به پایان رسید ؛ پس از طی دوماه بزرگ و عظیم ؛ پس از تزکیه ماه شعبانیه همه مومنان وارد ضیافت الله ؛ ماه بهار قرآن ؛ ماه شبهای قدر  و ماههای غربت مولی متقیان حضرت علی (ع) و ماه شهر الرمضان فرا رسید .

خدا کند که بتوانیم از این ماه مانند تمام ماههای خوب خدا ؛ کمال و فیض و رحمت را ببریم و قدمی هر چند کوتاه در راه دستیابی به انسانیت و شرافت برداریم ؛ دعا کنیم که خدا تمام مومنان را توفیق رستگاری دهد

به بهانه حلول ماه رمضان ؛ وزارت بهداشت همزمان با فرارسیدن ماه مبارك رمضان طی اطلاعیه‌ای توصیه‌های بهداشتی درباره تغذیه در این ماه را تشریح كرد که باهم مرور می کنیم

حلول ماه مبارک رمضان تبریک می گوییم ؛ یک بهانه توصیه‌های بهداشتی  تغذیه ماه رمضان

در نهایت انتظارها به پایان رسید ؛ پس از طی دوماه بزرگ و عظیم ؛ پس از تزکیه حلول ماه مبارک رمضان تبریک می گوییم ؛ یک بهانه توصیه‌های بهداشتی  تغذیه ماه رمضان ماه شعبانیه همه مومنان وارد ضیافت الله ؛ ماه بهار قرآن ؛ ماه شبهای قدر  و ماههای غربت مولی متقیان حضرت علی (ع) و ماه شهر الرمضان فرا رسید .

خدا کند که بتوانیم از این ماه مانند تمام ماههای خوب خدا ؛ کمال و فیض و رحمت را ببریم و قدمی هر چند کوتاه در راه دستیابی به انسانیت و شرافت برداریم ؛ دعا کنیم که خدا تمام مومنان را توفیق رستگاری دهد

به بهانه حلول ماه رمضان ؛ وزارت بهداشت همزمان با فرارسیدن ماه مبارك رمضان طی اطلاعیه‌ای توصیه‌های بهداشتی درباره تغذیه در این ماه را تشریح كرد که باهم مرور می کنیم

توصیه‌های بهداشتی  تغذیه ماه رمضان

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در این اطلاعیه‌ هموطنان به رعایت اصول بهداشتی وتغذیه‌ای در ماه مبارك رمضان دعوت شده‌اند.

بر اساس این اطلاعیه استفاده از چهارگروه اصلی غذایی (نان، غلات، میوه‌ها، و سبزیها، گوشت و حبوبات و تخم‌مرغ و لبینات ‌در برنامه غذایی ضروری است.

سه وعده غذا بخوریم

توصیه می‌شود افراد روزه‌دار همانند زمانی كه روزه‌دار نیستند سه وعده غذا بخورند كه این وعده‌ها شامل افطار، شام و سحر است. البته مصرف غذا در دفعات كمتر، مثلا 2 بار در روز اشكالی ندارد و بهتر است غذای مصرفی در وعده سحری خصوصیات و ویژگی وعده ناهار را داشته باشد.

وزارت بهداشت اضافه كرد: مصرف شیر گرم و فرنی یا شیربرنج در هنگام افطار مناسب است همچنین استفاده از مواد غذایی آبكی، مثل سوپ، آش، حلیم، بدون روغن و مایعات به هنگام افطار و سحر موجب حفظ تعادل آب و املاح فرد روزه‌دار می‌شود.

تذکراتی در مورد مصرف مواد غذایی

استفاده از سبزیها و میوه‌ها در زمان افطار و در فاصله زمانی بین افطار تا سحر به دلیل اینكه منبع خوبی از فیبر هستند برای دستگاه گوارش بسیار مفید است و مانع بروز یبوست می‌شود.

مصرف مواد غذایی شیرین در وعده سحری توصیه نمی‌شود، مصرف مواد غذایی شیرین با تحریك انسولین موجب ورود قند خون به داخل سلولها و در نتیجه كاهش قند خون می‌شود همچنین مصرف مواد غذایی شیرین و حاوی قندهای ساده مثل شیرینی و شكلات در وعده سحری موجب می‌شود، شخص زودتر گرسنه شود.

تامین آب مورد نیاز بدن

برای تامین آب مورد نیاز پس از صرف افطار و تا قبل از خواب به تدریج انواع میوه، چای كمرنگ و سایر مایعات به ویژه آب برای جبران كم ‌آبی بدن نوشیده شود .

تذکرات دیگر قابل توجه :

1)   وزارت بهداشت همچنین توصیه كرد: افطار را بهتر است با كمی آب گرم یا چای آغاز كرد و پس از آن می‌توان ازخرما یا كشمكش استفاده كرد زیرا این دو سبب كنترل اشتها می‌شود ‌زیرا مصرف خرما درماه مبارك رمضان در تنظیم خون بسیار مفید است .

2)   به جای مصرف انواع شیرینی‌ها مثل زولبیا، و بامیه كه فقط حاوی انرژی وفاقد مواد مغذی (ویتامین‌ها و املاح) هستند ازمواد غذایی طبیعی شیرین مثل خرما؛ كشمش وانواع میوه استفاده شود.

3)   مصرف اب زیاد به هنگام صرف افطار سبب اختلال در هضم مواد غذایی می‌شود. همچنین مصرف مقدار زیاد اب بعد از صرف سحری نیز توصیه نمی‌شود.

4)      از مصرف غذاهای چرب و سرخ‌كردنی و غذاهای حاوی مقادیر زیاد قندهای ساده مثل قند و شكر پرهیز شود.

5)   همچنین از نوشیدن بیش از اندازه چای در وعده سحری اجتناب شود زیرا چای باعث افزایش ادرار و از دست رفتن نمكهای معدنی بدن می‌شود.

6)   بر اساس توصیه‌های وزارت بهداشت از مصرف تنقلات زیاد در فاصله افطار تا سحر پرهیز شود این مواد موجب می‌شود هنگام سحر به دلیل پربودن معده، میل به غذا كاهش پیدا كند

7)      به طور كلی توصیه می‌شود به جای غذاهای چرب و سرخ‌شده از غذاهای آب‌‌پز، بخارپز و كبابی استفاده شود.

انتهای پیام /

منبع خبر : خبرگزاری فارس – فارس نیوز farsnews

عنوان اصلی خبر :  توصیه‌های بهداشتی درباره تغذیه ماه رمضان

لینک مستقیم به خبر اصلی : http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8507010462

 

 

 

 

 

 

 


مطالب مرتبط با: سخن سردبیر - گهگاه ,

می توانید دیدگاه خود را بنویسید
 
موضوعات
نظر سنجی
نظرتان در موردوضعیت کنونی وبلاگ فناوری اطلاعات یزد چیست؟






دیگر موارد
تعداد مقالات وبلاگ :
نویسندگان وبلاگ :
آخرین بروز رسانی مقالات وبلاگ :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین زمان بازدید :

Xبستن تبلیغات
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات